La Immersió Estratègica és un dels esdeveniments més destacats del CEEC, pensat per donar a conèixer les darreres tendències del sector energètic i explorar les oportunitats vinculades a la descarbonització. Aquesta jornada ha esdevingut un espai clau per analitzar col·lectivament les novetats del mercat, debatre sobre els reptes imminents i compartir casos d’èxit al llarg de tota la cadena de valor. A més, també s'ha erigit en un punt de trobada únic per enfortir les relacions entre professionals i fomentar aliances estratègiques.
El passat 7 de maig es va celebrar la 7a edició de la Immersió Estratègica al celler Oller del Mas, a Manresa, amb el suport d’ACCIÓ i VIA Empresa com a media partner. Més d’un centenar de professionals dels àmbits de l’energia i l’eficiència energètica van poder reflexionar sobre el paper de la sostenibilitat i la descarbonització com a motors de competitivitat i creixement per a les empreses catalanes. Tot això, a través d'un programa que va combinar ponències inspiradores, taules rodones amb casos pràctics i un espai final de networking. A més, es va aprofitar la trobada per celebrar la seva Assemblea General de Socis, on es van validar els comptes del 2024 i presentar el Pla d’Actuació per al 2025.
La 7a Immersió Estratègica del CEEC va iniciar-se amb una ponència de Sergio Sánchez, director de desenvolupament de negoci en sostenibilitat del Banc Sabadell, qui va abordar com la transició energètica pot esdevenir una palanca essencial per al creixement i la competitivitat a Europa.
Sánchez va presentar la Brúixola per a la Competitivitat publicada per la UE a finals de gener de 2025, un informe que destaca la importància de la sostenibilitat com a factor clau per millorar la competitivitat de les empreses europees en un context global cada vegada més competitiu.
La Unió Europea té com a objectiu ser líder en sectors estratègics com la intel·ligència artificial, l’aeroespacial i la bioeconomia, tots ells estretament vinculats amb la sostenibilitat. Va insistir en la necessitat de garantir una energia segura, barata, abundant i manejable, uns requisits que les energies renovables poden satisfer perfectament. En aquest sentit, va afirmar que “la transició energètica és una oportunitat per aconseguir autonomia energètica, una autonomia que en el context actual és també autonomia estratègica”.
Sánchez va concloure la seva intervenció destacant que la sostenibilitat no és només un repte ambiental, sinó una oportunitat econòmica real per a les empreses europees.
Joan Martí, director d'Estratègia Empresarial d’ACCIÓ, va protagonitzar una segona ponència titulada "Creixement empresarial amb propòsit". Va destacar la necessitat d’adoptar un nou tipus de capitalisme, més conscient i alineat amb els objectius de sostenibilitat, per garantir el creixement empresarial en un context global d’incertesa.
El director va presentar dades que mostren que el creixement empresarial pot millorar diversos indicadors clau, com la productivitat i la internacionalització. Va posar èmfasi en la correlació positiva entre la dimensió de les empreses i aquests aspectes, subratllant que a Europa, les empreses més grans tenen una productivitat fins a un 20% més alta que les més petites. Martí va assenyalar que Catalunya, amb una gran concentració de microempreses, necessita fomentar una cultura empresarial més ambiciosa per poder competir en un mercat global cada vegada més desafiante.
També va fer èmfasi en la importància de l'estratègia empresarial per créixer de manera sostenible. Per aconseguir-ho, va parlar de tres eixos: una cultura empresarial enfocada a la professionalització, un model de negoci escalable i innovador, i l'accés a finançament.
Martí va concloure destacant la necessitat de promoure aquesta cultura empresarial perquè les empreses catalanes puguin competir i créixer de manera efectiva en el panorama global actual.
La jornada va incloure una taula rodona titulada “Descarbonitzar per competir”, moderada per Elena Busquets, on hi van participar Elisabet Alier (Alier), Miguel Lombarte (Sedigas), Pere Condom-Vilà (Generalitat de Catalunya) i Ana Solà (Cinesi).
Alier va presentar el projecte de planta de biomassa que han impulsat des de la seva empresa, mentre que Solà va destacar el sistema de biogàs d’Aigües de Manresa com un exemple d’eficiència i valor compartit. Tots dos casos exemplifiquen com la sostenibilitat pot generar retorns tangibles. Tanmateix, la complexitat regulatòria va ser assenyalada com un dels principals frens per a la transició energètica.
Lombarte va alertar sobre les traves administratives que dificulten el desplegament de solucions sostenibles, mentre que Condom-Vilà va reclamar més simplicitat i suport públic per accelerar aquest procés.
El debat va posar de manifest que la descarbonització pot esdevenir una palanca de competitivitat, sempre que vagi acompanyada d’un marc normatiu adequat i instruments eficients per part de les administracions.
La segona taula rodona de la jornada, titulada “Del potencial a l’èxit: claus per al creixement empresarial sostenible”, va ser moderada pel periodista Carlos Rojas i va comptar amb la participació de Lluís Molins (ABAC Capital), Josep Biosca (Ship2B) i Antoni Ventura (Aigües de Manresa).
Biosca va posar èmfasi en el valor de l’impacte social i ambiental com a criteri fonamental en la presa de decisions d’inversió. Segons ell, les empreses que integren aquests valors no només són més resilients, sinó també més atractives per als inversors i els mercats globals.
Per la seva banda, Molins va destacar la necessitat de professionalitzar la gestió empresarial i de consolidar models de negoci viables, insistint que “el creixement sostenible requereix una visió a llarg termini i una governança sòlida”. Ventura va aportar la visió des del sector públic, ressaltant com la innovació en la gestió de serveis com l’aigua pot generar beneficis reals tant per a la ciutadania com per a l’entorn, i va assenyalar que “l’eficiència és un compromís amb el territori”.
Tots tres van coincidir en una idea clau: la sostenibilitat ben enfocada no només millora la reputació o l’impacte ambiental, sinó que genera valor econòmic i social.
Socis que actualment facturen inferior al 0,5 milions euros
Quota anual de 550 € el primer any i 650 € el segon any. Durada màxima de 2 anys, el soci passarà automàticament a la categoria de soci Bronze.
Socis que actualment facturen superior a 0,5 milions euros i inferior a 5 milions
Socis que actualment facturen superior a 5 milions d’euros i inferior a 10 milions
Socis que actualment facturen superior a 10 milions d’euros
Consultar condicions