• El Clúster de l’Energia Eficient  de Catalunya ha estat l’impulsor del debat El  futur energètic de la teva ciutat, en el qual han intervingut els set grups  municipals amb representació actual a l’Ajuntament de Barcelona.
  • Durant el debat, s’han tractat  diferents temes com la mobilitat sostenible, el foment de les energies  renovables i l’autoconsum, la indústria i l’edificació eficient.


El Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya (CEEC) va ser l’impulsor, el dilluns 20 de maig, d’un debat polític amb els set grups amb representació actual a l’Ajuntament de Barcelona per posar sobre la taula les diverses propostes dels grups polítics en relació amb el futur energètic de la ciutat de Barcelona en aquest període de campanya electoral per a les eleccions municipals.

Els representants dels diversos grups polítics han estat: Eloi Badia (Barcelona en Comú), Joan Rodríguez (Junts per Catalunya), Pep Salas (Esquerra Republicana de Catalunya), Carme García (Partit dels Socialistes de Catalunya), Ignacio Sánchez (Partit Popular), Marc Cerdà (CUP Capgirem Barcelona) i Fernando Carrera (Barcelona pel Canvi-Ciutadans).

El debat, que va portar el títol El futur energètic de la teva ciutat, es va dividir en dos blocs temàtics. En el primer, es va exposar la necessitat d’implementar la mobilitat sostenible en la ciutat de Barcelona com una eina clau per combatre el canvi climàtic. Tots els grups van coincidir en la necessitat de fomentar els punts de càrrega i incentivar, mitjançant diferents beneficis com l’aparcament gratuït, l’ús dels vehicles elèctrics.

Per a Barcelona en Comú i també per a la CUP Capgirem Barcelona, hi ha tres propostes clau en aquest àmbit: el foment del transport públic, l’augment de la utilització de la bicicleta com a transport per moure’s per la ciutat i recuperar l’espai públic. JXCat va argumentar que per a la seva formació la mobilitat sostenible és una pedra angular per fer la ciutat del futur i tenen com a preferència la millora del transport públic per crear una bona connexió entre les diferents zones de la xarxa metropolitana. En aquest sentit, ERC va posar sobre la taula l’opció de crear un T-mobilitat per racionalitzar les tarifes del transport públic i establir avantatges per a usuaris habituals, joves, persones grans, desocupats, persones amb diversitat funcional i famílies monoparentals i nombroses. Per al PP és fonamental augmentar els punts de recàrrega de vehicles elèctrics per tal que el canvi de model de mobilitat pugui esdevenir una realitat. Tant el PSC com Barcelona pel Canvi-Ciutadans prioritzen limitar el trànsit de vehicles de combustible i també exposen la necessitat de millorar la xarxa de transport públic.

Les energies renovables i l’autoconsum van ser un altre tema rellevant durant el debat. Barcelona en Comú va plantejar l’opció de crear comunitats energètiques a través d’illes d’autoconsum compartit. JXCat va proposar treballar en barris d’emissió 0 com una possibilitat per aconseguir l’objectiu de la descarbonització de Barcelona abans de l’any 2050. En aquest context, el Partit Socialista de Catalunya va exposar que el seu grup percep l’eficiència energètica com una oportunitat per crear ocupació i activitat econòmica. En canvi, ERC va explicar la necessitat de trencar el sostre de vidre a través del lideratge de l’Ajuntament. El PP proposa una campanya de sensibilització sobre les energies renovables. En aquest mateix context, Barcelona pel Canvi-Ciutadans també aposta per promoure entre la ciutadania el foment de plaques fotovoltaiques. En canvi, la CUP Capgirem Barcelona  aposta per un model descentralitzat mitjançant un pla d’instal·lació de plaques solars.

Respecte a l’eficiència en la indústria, En Barcelona en Comú va proposar un pla de desenvolupament de l’àrea del Besós basat en l’economia circular. JXCat proposa l’empoderament de l’àrea metropolitana i que les indústries paguin els impostos segons la quantitat de residus que produeix. En canvi, per a ERC és primordial que hi hagi un canvi de tendència en el model econòmic i que aquesta esdevingui més desmaterialitzada. El PSC va proposar fomentar el coneixement a través de més sinergies amb universitats i grups de recerca. El PP també va coincidir en la necessitat de fomentar el R+D perquè el sector de la indústria esdevingui eficient. Per a la CUP Capgirem Barcelona és molt important elaborar i fomentar espais amb empreses públiques, i Barcelona pel Canvi-Ciutadans proposava la industrialització del 22@ nord.

En el segon bloc, destinat a parlar sobre xarxes intel·ligents, turistificació i gentrificació de la ciutat i edificació intel·ligent, els grups municipals van coincidir en promoure un turisme sostenible i de qualitat, ara bé Ciutadans i Partit Popular són partícips d’aprofitar el turisme com una font econòmica bàsica per a promoure l’economia de la ciutat, i altres partits com la CUP Capgirem Barcelona proposen prohibir l’ús dels habitatges com a finalitat turística.

La rehabilitació de parc d’habitatges va ser l’altre tema que es va posar sobre la taula. Per a Barcelona això és un problema, ja que hi ha un percentatge molt alt d’edificis que es van construir fa molts anys i, per tant cal actuar-hi per poder assolir els objectius. En aquest context, Barcelona en Comú va exposar que aquest tema és essencial per garantir unes bones condicions de vida dels veïns i veïnes i per això, han impulsat des de l’Ajuntament de Barcelona una línia d’ajuts per promoure la rehabilitació dels elements comuns dels edificis. JXCat va proposar establir una política de reforma i rehabilitació integral del parc d’habitatges i així actuar amb caràcter preventiu per evitar que aquests edificis es degradin.

Des d’ERC aposten per crear un programa per a la rehabilitació d’edificis, per millorar la conservació, l’accessibilitat i l’eficiència energètica, i van posar l’exemple de L’Hospitalet de Llobregat, on la majoria d’edificis van ser construïts a la dècada dels 60 i 70. El PSC pretén impulsar un programa de rehabilitació i eficiència energètica d’edificis i habitatges amb el doble objectiu de lluitar contra el canvi climàtic i de generar llocs de treball. La CUP Capgirem Barcelona també és partidària de fomentar la rehabilitació dels habitatges per garantir l’accessibilitat, l’estalvi i la sostenibilitat energètica. Pel que fa al PP, Barcelona pel Canvi-Ciutadans, van exposar la falta d’accions que hi ha actualment per evitar l’envelliment del parc d’habitatges i que aquest esdevinguin eficient des del punt de vista de l’energia.

El debat va finalitzar amb un torn de preguntes per part del públic assistent on es van tractar temes com les posicions de cada grup municipal sobre el foment del carsharing com a opció per disminuir el volum de vehicles que circulen per Barcelona i la seva àrea metropolitana. També es va tractar el paper que ha de jugar la comercialitzadora elèctrica pública de l’àrea metropolitana de Barcelona, Barcelona Energia, en l’objectiu de l’actual equip de govern de contribuir a la transició cap a un model energètic sostenible potenciant l’autoconsum, la generació de proximitat i l’energia 100% verda.