• El CEEC ha organitzat el 4t Business Lunch on s’ha  tractat l’evolució de la mobilitat elèctrica i la implantació del model Vehicle  to Grid (V2G) a l’Estat espanyol i Catalunya respecte a altres països europeus  de la mà de Nissan.
  • La ponent, Marta Marimon, responsable de la divisió de  Desenvolupament de Vehicle Elèctric, Infraestructura de recàrrega i serveis  d’emmagatzematge d’energia de Nissan Iberia, ha explicat que tot i la voluntat  de Nissan perquè els usuaris de vehicles elèctrics no paguin per l’energia, l’actual  marc normatiu espanyol no permet el desenvolupament d’aquest model.
  •  A països on ja està en funcionament, l’usuari pot  tenir un retorn de fins a 20 euros a la setmana pel fet de cedir a la xarxa  elèctrica l’energia del vehicle, quan aquest està connectat a la xarxa als  moments que no s'usi per al transport.

Marta Marimon, responsable de la divisió de Desenvolupament de Vehicle Elèctric, Infraestructura de recàrrega i serveis d’emmagatzematge d’energia de Nissan Iberia, ha estat la convidada al Business Lunch del Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya, on el tema principal ha estat la mobilitat elèctrica i quina està sent la implantació del Vehicle to Grid (V2G). Marimon ha explicat que l’objectiu en el qual està treballant Nissan és aconseguir que els usuaris de vehicles elèctrics no hagin de pagar per l’energia, ara bé, “amb el marc legislatiu que hi ha actualment  a l’Estat espanyol no és possible aplicar aquest model.

En països com Dinamarca, Regne Unit o Holanda, on aquest model ja està en funcionament, l’usuari pot assolir un retorn de 20 euros a la setmana pel fet de vendre a la xarxa elèctrica l’energia del vehicle elèctric, quan aquest està connectat a la xarxa als moments que no s'usi per al transport, que és un 80% del temps diari. Alternativament, quan les bateries del cotxe necessitin ser recarregades, el flux s'invertirà i l'electricitat fluirà de la xarxa al vehicle.

Segons ha exposat Marimon, a través del Pla d’Impuls a la mobilitat amb vehicles d’energies alternatives (MOVEA 2017) per a l’adquisició de vehicles d’energies alternatives i la implantació de punts de recàrrega de vehicles elèctrics es contempla que pròximament s’instal·lin més de 100 punts de càrrega ràpida a carreteres i benzineres, actualment en tot l’Estat espanyol només n’hi ha 117. Cal indicar no obstant que, actualment, el 80% de càrrega dels vehicles elèctrics té lloc a les cases o a les oficines.

La transició cap a una mobilitat elèctrica ja és una realitat a molts països d’Europa: “trobem el cas de l’Amsterdam  Energy Arena a Holanda, en el qual necessiten menys potència contractada  gràcies a les plaques solars i les bateries que tenen instal·lades, fet que els  hi permet fins i tot vendre part de l’energia que generen a la ciutat”. Un altre exemple el trobem a Anglaterra, on el Govern anglès ha finançat la compra de 2.000 vehicles elèctrics amb tecnologia V2G.

Per últim, en el debat final ha aparegut el dubte relatiu a la instal·lació de punts de recàrrega a una comunitat de veïns sempre sorgeix el dubte de com es gestiona. En aquest sentit, Marta Marimon ha indicat que amb  la legislació actual, només cal informar a la comunitat de veïns de la instal·lació abans d’iniciar els treballs.

Vehicles V2G, molt més que vehicles elèctrics

El sistema V2G (del vehicle a la xarxa) és possible gràcies al sistema de càrrega bidireccional dels vehicles elèctrics Nissan. És a dir, el connector del vehicle tant permet carregar la bateria com utilitzar l’energia acumulada en aquesta bateria per subministrar electricitat a una casa o a una oficina. Al punt de càrrega del vehicle se li connecta un equip (de dimensions reduïdes) que agafa l'energia de la bateria i la transmet al circuit elèctric.

El V2G és un dels elements de l'ecosistema elèctric de Nissan i que també inclou el sistema d'emmagatzematge d'energia elèctrica XStorage, que permet acumular electricitat generada a través de fonts renovables i utilitzar-la quan hi ha pics de demanda i l'energia és més cara, per exemple, o també en casos d'emergència. D’aquesta manera, és el consumidor el que té el poder de gestionar l’energia.