La implantació del vehicleelèctric a Espanya representa una gran oportunitat per la majoria de lesempreses del CEEC ja que engloba sectors tan diversos com l’automoció, elmaterial elèctric o la construcció. La definició d’un marc legislatiu inormatiu adequat es la clau de l’èxit per la seva implantació.

La Associación de Fabricantes de Material Eléctrico ha col·laborat intensament ambel MINETUR en la redacció de la nova instrucció del Reglament Electrotècnic pera la Baixa Tensió (REBT) per les infraestructures de recàrrega de vehicleselèctrics, i es responsable de la coordinació dels principals grups de treballde normalització internacionals i europeus relatius a les instal·lacions derecàrrega de vehicles elèctrics. Aquestes activitats d’àmbit tècnic fan d’AFMEuna associació de referència en l’àmbit de les installacions elèctriques i enespecial, de les infraestructures per la recàrrega de vehicles elèctrics.

A més, ja fa anys que AFME i el CEEC col·laboren en l'àmbit del vehicle elèctric, fent arribar propostes de millora normativa al MINETUR i captant l'adhesió d'altres associacions de referència (ANFAC i AEDIVE entre d'altres) a les propostes de millora, fent-les molt més potents i representatives del sector. Aquesta col·laboració s'emmarca en el grup de treball d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics del CEEC, un grup de treball molt potent format per una trentena d'empreses i entitats de referència en el sector.

En el que respecta al marclegislatiu nacional, el document de referència serà la ITC-BT-52 del REBT, queactualment es troba en estat d’esborrany i que deu gran part del seu continguta la normalització europea. En aquest sentit, destaquen les normesd’instal·lacions, productes i estacions de recàrrega de vehicles elèctrics.

En l’àmbit de les instal·lacions,recentment s’ha publicat la norma europea que desenvolupa els requeriments perles instal·lacions d’alimentació de vehicles elèctrics: HD 60364-7-722. Aquestanorma, editada a Espanya com UNE-HD 60364-7-722, defineix els requeriments particularsque han de tenir-se en compte en l’execució d’aquest tipus d’instal·lacions,emfatitzant especialment en les característiques de protecció de les personesdavant contactes indirectes i a les característiques de la instal·lació per talde que aquesta pugui suportar les influències externes previstes com els xocsmecànics, l’entrada d’aigua, pols, etc..

La norma UNE-HD 60364-7-722pertany a la sèrie de normes UNE-HD 60364 (abans UNE 20460) “Instalacioneseléctricas de baja tensión”, la qual és un referent constant dins del REBT. Ésper això que AFME va basar la seva proposta original de la ITC-BT-52 en els esborranysde la norma europea sobre instal·lacions d’alimentació de vehicles elèctrics.

Els requeriments de les bases depressa de corrent, endolls, connectors del vehicle i entrades de vehicle per elmode de càrrega tipus 3 es defineixen a la norma UNE-EN 62196-2.

Els modes de càrrega tipus 3 i 4utilitzen les anomenades estacions de càrrega o SAVE que compten amb la normade producte pròpia també citada en la ITC-BT-52: la sèrie de normes UNE-EN61851. La majoria de les parts d’aquesta sèrie de norma es troben actualment enrevisió per adaptar els seus requeriments a la constant evolució tecnològicaque afecta a aquest sector.

Però la normalització no nomésafecta a la nostre legislació nacional. La Comissió Europea està treballant enuna nova Directiva del Parlament Europeu i del Consell sobre la creació d’unainfraestructura per els combustibles alternatius. Aquesta nova legislació,encara subjecta a canvis, inclou, per exemple mesures que afecten a lesespecificacions tècniques dels punts de connexió i al número mínim de punts derecàrrega de vehicles elèctrics en cada Estat Membre.

Tot el que s’ha explicat mostrala importància de treballar activament en la normalització de manera ques’aporti la opinió de la nostre indústria. El sector del vehicle elèctric i laseva infraestructura de recàrrega està en continua evolució amb la aportació denoves normes i revisió de les actuals. Tot això comportarà una major seguretatde les instal·lacions i una estandardització per facilitar la implantació delvehicle elèctric com a model de transport.

Descarrega't l'editoral: editorial-afme-oct-nov.pdf