El Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya (CEEC), l’òrgan representant del sector energètic al territori català, valora positivament l’aprovació del Decret-Llei 16/2019 per part del Parlament de Catalunya que ha de permetre desbloquejar el sector de les energies renovables i eliminar barreres administratives per a la implementació d’aquestes.
Aquest nou text normatiu “sistematitza normativa que estava dispersa i dona claredat jurídica pel desenvolupament de les energies renovables, amb un text que té importants implicacions normatives en aspectes relatius al medi ambient, urbanisme i energia” explica Jorge Andrey, advocat expert en energia de DAUSS Abogados i membre de l’àrea estratègica d’energies renovables i autoconsum del CEEC.
Andrey valora positivament aquest decret llei i senyala que acaba amb la situació d’incoherència normativa a Catalunya, que disposava d’una llei de canvi climàtic molt ambiciosa però que per contra, des de 2009, regulava el desenvolupament de les energies renovables mitjançant el Decret 147/2009 que a la pràctica feia inviable el desenvolupament de parcs fotovoltaics i eòlics, com demostra la pràcticament nul·la implantació de aquests parcs.
Què diu el nou decret llei
Aquesta nova norma es pot dividir en dos blocs, per una banda les modificacions que afecten a l’autoconsum i per l’altra a la tramitació i autorització de parcs fotovoltaics i eòlics.
Autoconsum
S'agilitza a nivell urbanístic la implantació de sistemes d'aprofitament d'energia solar, com poden ser les instal·lacions d´autoconsum fotovoltaic sobre edificacions. S´estableix que no serà necessari modificar el plantejament urbanístic per aquest tipus d’instal·lacions i s'introdueixen altres modificacions a la Llei d'Urbanisme que donen coherència normativa a una regulació com la de les energies renovables on abans no hi havia. L’element clau és la substitució de la llicencia d'obres per la comunicació prèvia, tal i com ja es proposa a l´ordenança tipus de l'CAEN. Aquesta petita modificació, que es fa introduint una nova lletra h) al article 187 bis de la Llei d´Urbanisme, tindrà enormes efectes positius a la pràctica i permetrà que les instal·lacions senzilles, als termes establertes al nou article 9 bis, no es vegin abocades a un tràmit llarg i costos com és la llicencia d´obres, sinó que ara es deixa clar a la mateixa llei d´urbanisme que el tràmit urbanístic adequat, és la comunicació prèvia.
Parcs fotovoltaics i eòlics
Pel que fa al desenvolupament d’aquest parcs eòlics i fotovoltaics, cal destacar en primer lloc que Catalunya es consolida com a pioner a l’establiment d´un tràmit voluntari i no vinculant de consulta prèvia sobre la viabilitat de l’emplaçament. Aquest instrument optatiu i no vinculat redueix el risc de desenvolupament de projectes pels promotors perquè els permet conèixer en un termini de tres mesos si un projecte és o no viable. Si el resultat de la consulta prèvia és positiu o no es rep resposta, el projecte segueix endavant i es pot començar amb el procés administratiu formal d´autorització administrativa. En cas de resposta negativa, el sol·licitant s’estalvia costos de desenvolupament i mesos de tramitació infructuosa.
Un altre element positiu del text és que instrumenta de forma efectiva la coordinació i sistematització de tres procediments administratius que abans anaven per separat. Per un costat hi era el tràmit per sol·licitar l’autorització energètica, un altre en relació amb l’urbanisme i al paisatgisme i per últim l’impacte ambiental. Ara, aquests tràmits són racionalitzats i coordinats sota un paraigües de tramitació conjunta.
Geotèrmia, més enllà de la fotovoltaica i l’eòlica
En un altre ordre de coses, cal demanar la necessitat que des del Govern es tinguin en consideració totes les tecnologies de generació renovable, entre les que destaquem per la geotèrmia, instar a que l’impuls a aquestes tecnologies s’incorpori tant al discurs com al pla de govern.
“La transició energètica no es pot basar només en l’electrificació” explica Albert Pujadas, coordinador del Grup de Treball de Geotèrmia del Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya. De fet, segons l’Institut Català de l’Energia (ICAEN) el 60% de la demana dels edificis és tèrmica, això implica que cal tenir en compte el paper de les energies renovables tèrmiques per suplir-ho, com ara l’energia geotèrmica que és altament eficient i que és totalment compatible amb l’energia fotovoltaica. Tot i ser conscients de la demanda tèrmica existent a Catalunya, el decret llei 16/2019 deixa en l’oblit a altres energies renovables com la geotèrmia, afegeix Pujadas.