Posicionament CEEC respecte el RD-Llei 9/2013 del 12 de juliol

El preu final de l'electricitat per a un consumidor industrial, situa a Espanya com un dels països més cars de la Unió Europea, fet que causa un greu efecte sobre la competitivitat de les empreses, i en especials dels sectors més electro-intensius de la indústria, a més de dificultar la capacitat del país per a atreure noves inversions.

A nivell domèstic, la situació no deixa d’empitjorar, el preu final de l’electricitat que paga un consumidor domèstica Espanya, ens situa com el país més car de tota la Unió Europea, només superat per Irlanda i Xipre, que per la seva condició geogràfica d’illes, tenen dificultats en la interconnexió amb altres països, el que encareix la seva factura elèctrica.

El dèficit tarifari, és una lacra del sistema elèctric que ens ha anat acompanyant des de l’any 2000 i que ha arribat a nivells superiors a 26.000 M€ de deute acumulat al maig de 2013, un valor insostenible per al sector i que té en el seu origen moltes més causes de les reconegudes en el darrer consell de Ministres del passat 12 de juliol, com la moratòria nuclear, les ajudes al carbó o els pagaments per capacitat. Així com el propi sistema de subhastes d’energia pel qual les centrals que ofereixen un preu més baix acaben reben el mateix que les més cares, apujant d’aquesta forma la factura energètica diària sense cap relació al cost real de producció. Des del Clúster d’Eficiència Energètica de Catalunya (CEEC) creiem que el sector elèctric requereix d’un marc regulatori estable, que generi confiança en els agents del sector i afavoreixi la realització d’inversions. Per a això és imprescindible partir d’una auditoria de costos que determini les causes del desequilibri financer del sistema, i permeti establir les regles de funcionament d’un sistema sostenible econòmica, financera i energèticament.

Aquest nou Reial Decret-llei 9/2013 de 12 de juliol ha nascut amb intenció de ser definitiu, però la realitat és que una vegada més aplica mesures retroactives, en especial sobre la retribució del règim especial i deixa la regulació final pendent de nous Reials Decrets que apareixeran en els propers mesos, quedant a més la porta oberta a tornar-se a revisar completament al cap de 6 anys.

Un canvi de retribució que passa d’una retribució variable per unitat d’energia produïda, a una retribució fixa a la inversió del megawatt instal·lat, de manera que es pagarà una taxa de rendibilitat del 7,5% des del moment en que es va construir la instal·lació.

Des del Clúster d’Eficiència Energètica de Catalunya es valora, positivament, l’objectiu de corregir un dèficit elèctric absolutament insostenible però la iniciativa no s’acompanya de mesures que permetin convergir en les línies que Europa està seguint en quant a eficiència energètica i generació distribuïda. Aquesta reforma del sector elèctric, s’ha centrat bàsicament en eliminar el forat del dèficit tarifari , oblidant les perspectives de present i futur que ofereixen les instal·lacions d’autoconsum elèctric, el balanç net en edificis o les solucions d’agregació de demanda per impulsar mesures d’eficiència del costat de la demanda, entre d’altres.

Des del CEEC considerem que resulta imprescindible la regulació del balanç net, que permeti el rellançament de la rehabilitació energètica d’edificis i el desenvolupament tecnològic de les xarxes intel·ligents que fomentin la generació distribuïda, per assolir els objectius fixats per la Unió Europea de cara l’any 2020 referent als edificis de consum gairebé nul.

Tot i que la recent reforma no s’acompanya de mesures específiques enfocades a millorar la sostenibilitat i eficiència energètica del sistema elèctric, una vegada més, l’eficiència energètica esdevé clau per a que les empreses puguin pal·liar els efectes sobre els seus costos energètics. Si l’anunciada revisió de tarifes, encara per determinar en el termini d’un mes, dóna més pes al terme de potència dels peatges d’accés, esdevindrà un fre en contra de les mesures d’eficiència energètica, ja que el preu del terme variable de l’energia consumida tindrà un pes molt petit respecte el valor total de la factura.

Descarrega en pdf: posicionament-ceec-rd-llei-9-2013.pdf (122 KB)