Per les carreteres catalanes circulen ja 82.494 vehicles elèctrics, després que l’any 2023 es tanqués amb 20.412 noves matriculacions. Així ho indiquen les xifres publicades per l’Institut Català d’Energia (ICAEN) en format de dades obertes, que també apunten que si bé l’any 2023 va ser l’any amb més matriculacions de vehicles elèctrics i híbrids endollables de la història, amb 1.779 més unitats venudes que l’any anterior, la seva quota de mercat va caure unes dècimes en relació a l’any anterior, fins a situar-se en el 6,17% (en el cas dels elèctrics) i en el 3,99% (en el dels híbrids endollables).
Per tipologia de vehicles, 57.156 vehicles són elèctrics, mentre que 24.675 són híbrids endollables amb gasolina i 663, híbrids endollables amb gasoil. Els anomenats ‘sport utility vehicles’ (SUV) són el model de vehicles amb més unitats elèctriques o híbrides endollables matriculades (27.032), per davant dels turismes (24.421), els ciclomotors (15.136) i les motocicletes (11.260). El 2023 ha estat un any on han tingut un increment significatiu de matriculacions els furgons i els busos amb aquest tipus de motoritzacions, mentre que els SUV han consolidat una elevada taxa de creixement. En canvi, s’ha registrat un descens en el segment de les dues rodes, molt més acusat en el cas dels ciclomotors.
El transport és el principal sector consumidor d’energia de Catalunya. Per això, i amb l’objectiu d’assolir la neutralitat climàtica l’any 2050, l’electrificació del parc de vehicles (i la instal·lació de punts de recàrrega públics i privats per donar-hi servei) és fonamental, ja que permet incrementar l’eficiència energètica de la mobilitat i reduir la presència dels combustibles fòssils del mix energètic. En aquest sentit, l’ICAEN treballa tant per incentivar la substitució de vehicles de combustió per d’altres de nous més eficients, com per impulsar la instal·lació de punts de recàrrega.