Quin és el teu càrrec dins de la vostra organització? 

Sóc un dels CEO d’Ecoserveis.

Ens podries explicar quines són la vostra visió/missió/objectius  com a organització?

Ecoserveis té com a missió dissenyar i implementar accions innovadores per promoure un model energètic més just i sostenible ambiental, social i econòmicament, basat en l’ús eficient i compartit dels recursos energètics renovables, i que permeti donar resposta a les necessitats dels diferents actors de la societat.

La visió d’Ecoserveis és consolidar-se com a referent en cultura energètica i en solucions energètiques innovadores per al conjunt de la societat.

Quina és l’activitat principal de la vostra organització?

Som una consultora estratègica i d’innovació focalitzada en els aspectes tècnics i socioeconòmics de l’energia, el clima i la mobilitat sostenible. Identifiquem necessitats emergents de la societat en aquests àmbits, desenvolupem solucions innovadores i construïm ponts entre la ciutadania i la tecnologia, el mercat, la recerca i la innovació.

Quins són els principals trets distintius/ fortaleses de la vostra  organització?

Aportem rigor i un ampli coneixement del sector energètic i dels seus actors principals. Som una consultora relativament petita i el nostre equip és altament versàtil. Tenim capacitat per a establir sinergies productives en diferents àmbits d'actuació.

Ens especialitzem en el treball local i internacional. Generem un gran impacte a petita i gran escala.

Innovació: Esteu desenvolupant algun projecte que vulgueu  destacar? Ens el pots descriure breument? 

Hi ha dues iniciatives europees que acabem d’iniciar i que ens engresquen especialment i que posen el focus en la innovació social i tècnica.

La primera és UPSTAIRS, un projecte H2020 dut a terme en cinc països europeus, a través del qual es desenvoluparà un marc comú de treball que permetrà dinamitzar el mercat energètic i impulsar la participació en el si de les comunitats energètiques.

Per la seva banda, SENDER és un projecte H2020 d’innovació centrat en l’assessorament a comunitats energètiques per a la gestió de la demanda energètica amb criteris d’eficiència, econòmics i de petjada de CO2. Nosaltres ens encarreguem de dur a terme el treball en innovació social pel que respecta a les estratègies de participació comunitària i som líders del paquet de treball centrat en monitorització energètica.

Internacionalització: A dia d’avui, a quins mercats teniu  presència? 

La nostra oficina està ubicada a Barcelona i tenim presència a Catalunya, l’Estat espanyol i Europa (a través de projectes dins dels programes H2020, Erasmus + i licitacions nacionals i internacionals).

Què t’ha aportat ser soci del CEEC?

El més important ha sigut l’establiment de sinergies entre membres del Clúster, difusió de coneixement i creació de noves oportunitats de mercat. Ens ha permès enfortir la nostra professionalització com a consultora estratègica a través de l’apropament a altres empreses del sector energètic.  

Quin ha estat el paper del CEEC a l’hora de complir la vostra  missió empresarial?

Valorem especialment la possibilitat de conèixer de primera mà el treball de camp de les empreses del sector energètic.

Què li demanaries al CEEC? Quins serveis/productes consideres que  hauria d’oferir?

Crec que seria molt profitós que el CEEC tingués més implicació en la formació i assessorament laboral juvenil. Per exemple, establint convenis amb universitats per tal d’apropar les empreses i els centres de formació i d’impulsar als joves i la seva introducció tant al mercat de treball com al de l’emprenedoria.

Quina  posició creus que ha d’ocupar el CEEC dintre d’aquest context de transició  energètica?

Ha de fer de pont entre l’administració pública i els seus membres i ha de continuar impulsant el treball cooperatiu per a assolir els objectius 2050 de la UE.

Podries explicar breument quin ha estat l’impacte per a la  teva organització de la implantació de l’estat d’alarma? Com us heu readaptat a  la situació? 

La situació va congelar el flux de capital públic de l’entitat i ens ha obligat a millorar de forma molt ràpida tots els processos digitals i de gestió de l’organització. Ens hem hagut d’adaptar de forma simultània a la gestió dels projectes i les iniciatives en curs, i ho hem aconseguit de forma exitosa fins ara.

A mitjà termini quina creus que serà l’afectació per a la teva  organització i/o sector?

Haurem consolidat la digitalització de l’entitat, tant pel que fa al teletreball com a la gestió de la informació i l’oferta de serveis com per exemple l’organització d’esdeveniments.

I com creus que afectarà la situació extraordinària causada per la  pandèmia del COVID-19 al panorama de la transició energètica?

De forma immediata l’afectarà negativament, especialment per la necessitat d’assignar fons públics a resoldre la crisi sanitària. Tanmateix, crec que cal ser optimistes: a mitjà i llarg termini la gent estarà més conscienciada sobre la necessitat de comptar amb un sistema productiu més sostenible perquè ha haurà viscut de prop una part dels efectes de l’emergència climàtica.

En quin punt ens trobem actualment de la transició energètica en  l’àmbit català? I en l’espanyol? Cap a on anirem en els propers mesos?

Crec que tant a nivell català com en l’espanyol s’està posant massa èmfasi en l’autoconsum fotovoltaic. La transició energètica va més enllà de tecnologies específiques com la fotovoltaica o els vehicles elèctrics. Ens cal fer innovació social per tal d’acceptar com a societat el canvi de paradigma energètic que necessitem.

Crec que en els propers mesos es treballarà en una nova definició de la mobilitat, tant de persones com de la informació.