Seguint amb el Cicle d'entrevistes del CEEC avui hem entrevistat a Carles Morales, cofundador d'Orpheus. Vols saber més sobre aquesta empresa? El directiu et dona més detalls!

--

Quin és el teu càrrec dintre de la vostra organització? 

Soc CoCEO d’Orpheus, juntament amb el meu soci Massimo Angelini. I, per altra banda, estic al capdavant de la part comercial i de màrqueting.

Ens podries explicar quins són la vostra visió/missió/objectius com a organització?

Orpheus té una missió molt clara: Reduir l’impacte energètic dels edificis professionals i, a la vegada, entregar una millor experiència als usuaris que l’utilitzen.

I aquest és un objectiu molt més ambiciós que l’abast que avui en dia té Orpheus. Avui hem posat la primera pedra del que podem ser. Per sort el mercat està demostrant que ara és el moment idoni per fer un pas endavant en la gestió dels espais professionals i, per sort, des d’Orpheus tenim l’oportunitat de capitanejar aquesta transició.

Quina és l'activitat principal de la vostra organització

Orpheus és un concepte totalment nou: un assistent virtual tant per l’equip gestor de l’edifici com també pels seus ocupants. I això com es tradueix en el dia a dia? Bé, per una part ajuda als gestors a garantir uns espais confortables, saludables i amb la mínima demanda energètica (a través d’un seguit d’oportunitats de millora que Orpheus detecta automàticament). Per altra banda, Orpheus també actua com un ens certificador de la gestió i de les condicions de confort que es donen a dins de l’edifici, per tal que els ocupants puguin consultar-ho i sentir-se plenament cuidats.

Principals magnituds de la vostra organització? 

Actualment tenim un equip de 5 persones, i amb previsió d’acabar l’any sent-ne 8. Tot i el període de pandèmia, aquest 2021 portem una facturació 6 vegades major a la de tot l’any passat.

I, el més important, estem molt il·lusionats perquè grans jugadors del panorama del Real State i del Facility Management s’han interessat per nosaltres i estem avançant en diferents vies de col·laboració.

Quins són els principals trets distintius/ fortaleses de la vostra organització?

Orpheus és una solució integral per a gestionar espais, posant l’ocupant al centre de tot. Aquest és el punt clau i el que el diferencia d’altres solucions més tècniques o més tradicionals. 

La instal·lació la pot dur a terme el mateix client. Un cop col·loca els dispositius no ha de fer cap procés de configuració ni tocar cap botó. I nosaltres, des d’aquí, tampoc hem de configurar res manualment cada vegada que un client s’afegeix a Orpheus, ja que basem tota la configuració i la detecció d’oportunitats de millora en algoritmes d’aprenentatge automàtic. Això ens dona una velocitat d’escalabilitat sense precedents, la qual és el factor clau per a aconseguir un màxim impacte en la societat i en un temps rècord.

Innovació: Esteu desenvolupant algun projecte que vulgueu destacar? Ens el pots descriure breument? 

La irrupció de la pandèmia ha fet canviar molt ràpidament la sensibilitat dels usuaris / clients en espais tancats. Ens importa molt més la qualitat ambiental, i estem veient que la crisi climàtica ja es pot “tocar”. Aquests canvis tan ràpids ens han fet córrer molt per a adaptar la plataforma Orpheus cap a la nova realitat, i en aquest sentit estem impulsant amb molta força les funcionalitats enfocades a transmetre confiança en l’aspecte de la salut.

Internacionalització: A dia d’avui, a quins mercats teniu presència? 

Fa 6 mesos estàvem presents a la zona de Girona i Barcelona. Avui podem dir que hem aterrat a Madrid, Murcia o Alacant, entre d’altres. A més, tenim unes quantes oportunitats estratègiques a Amèrica llatina, les quals esperem que es materialitzin abans d’acabar l’any.

Què creu que t’aportarà ser soci del CEEC?

Creiem fermament que per optar a tenir un gran impacte en la societat, només hi ha un camí: cooperar i col·laborar amb tots els actors actuals en matèria d’eficiència energètica i gestió d’edificis. I quin millor lloc que el CEEC, on es concentren les principals corporacions i startups del panorama català. Fa ben poc que som socis i puc dir, sincerament, que n’hem tret molt profit. A més, vull aprofitar aquest espai per mencionar que l’equip intern del CEEC està a la nostra disposició i així ho demostra, així que ho agraeix-ho públicament!

Quin creus que serà el paper del CEEC a l’hora de complir la vostra missió empresarial?

Crec que en l’aspecte que ens pot ajudar més el fet de ser membres del CEEC, és en la connexió entre diferents membres per a crear propostes de valor millorades. També penso que tenen un paper important en assessorar els membres en la gestió de les línies públiques que es llançaran en poc temps.

Què li demanaries al CEEC? Quins serveis/productes consideres que hauria d’oferir?

Doncs des d’Orpheus esperem que el CEEC ens ajudi a prioritzar esforços en relacions institucionals, així com en presentar-nos a oportunitats públiques en innovació, ja que una startup com la nostra no té temps ni recursos per a preparar-ho de manera independent. En aquest punt crec que podrem treure molt profit de pertànyer-hi.

Quina posició creus que ha d’ocupar el CEEC dintre d’aquest context de transició energètica?

Crec que ha de ser un agregador d’opinions, que pugui sintetitzar totes les sensibilitats que representa i esdevingui un portaveu i líder de canvi. I amb especial èmfasi en les relacions institucionals i públiques, ja que és on les empreses a vegades ens sentim menys escoltades o més desconnectades.

Quin impacte ha tingut la pandèmia en la teva organització? Com afronteu el 2021?

Ja us podeu imaginar: una empresa que ha nascut per donar servei a edificis del sector terciari i… arriba una pandèmia que tanca de manera fulminant tots els edificis professionals. El sotrac que vàrem tenir els primers dos mesos va ser molt important, però vàrem saber-ho gestionar prou bé: amagar-nos dins la closca i deixar passar la tempesta per sobre.

D’aquí en va sortir una oportunitat que, ara en aquest 2021, ens ha reportat més creixement, que és la inclusió del factor de “Salut” a part del binomi “Sostenibilitat” i “Confort”. Des de llavors la gent ja no vol només saber que està en un espai respectuós energèticament i confortable, sinó que necessita la confiança d’estar compartint un espai saludable. Ara, vist amb perspectiva, podem dir que la irrupció de la COVID també ens ha donat l'oportunitat de millorar la proposta de valor i ser més útils per la “nova” societat.

En quin punt ens trobem actualment de la transició energètica en l’àmbit català? I en l’espanyol? Cap a on anirem en els propers mesos?

Crec que el creixement de les energies renovables, sobretot la instal·lació de superfície fotovoltaica, ha aportat un element molt “sexy” a les converses entre la societat. També penso, per altra banda, que necessitem més alternatives en reduir la demanda global d’energia del nostre dia a dia. Des de casa nostra, passant per l’oficina i acabant a l’activitat pròpia de la nostra empresa. És un gran pas millorar les fonts d’energia per unes de netes, però aquest canvi es pot magnificar i accelerar si, abans, en reduïm la demanda. Tal com deia a l’inici, és molt “sexy” posar plaques solars, però no ho és tant el fet d’apagar els llums o posar una temperatura de consigna a l’oficina que garanteixi un consum mínim. I, justament aquí, és on posem tot el nostre esforç des d’Orpheus!

Vols indicar qualsevol altre assumpte que consideris oportú de destacar? 

Per últim, voldria animar a tota la gent que vegi aquesta entrevista que es posi en contacte amb mi si creu que podem explorar vies de col·laboració per entregar propostes de valor més riques en el camp de la sostenibilitat, confort o qualitat ambiental en edificis. I també agrair al CEEC, com no, aquest altaveu a través de les entrevistes als socis.