Quin és el teu càrrec dins de la vostra organització? 

Doncs abans del COVID-19 tenia una feina envejable: provar la gastronomia local en ciutats de tota Espanya... Sense bromes, ara que no viatjo tant, i que afortunadament per al planeta he reduït la meva petjada de carboni, la meva responsabilitat primordial és ser un soci de Senion que aporti valor en el meu dia a dia: representar institucionalment la companyia a diversos col·lectius (Comissió de Desenvolupament Sostenible CEOE, Delegació Territorial A3e, secretaria en JOVEMPA, CEEC), proporcionar suport en desenvolupament de negoci amb els nostres clients i actualment estic molt involucrat en el nou canvi corporatiu de Seinon i presentació del nou simulador de tarifes elèctriques 2021.

Ens podries explicar quines són la vostra  visió/missió/objectius com a organització?

El nostre repte social i mediambiental és incrementar la productivitat i sostenibilitat de les empreses ajudant a reduir emissions de CO2 fent ús de la mínima energia possible. Volem ser el col·laborador tecnològic que ajudi a controlar els KPIs per a fer possible la transició energètica en cada empresa, facilitant la disminució en el consum energètic i econòmic, i ajudar a implementar tres dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) establerts per les Nacions Unides a empreses de tota mena: l’ODS7, ‘Energia assequible i no contaminat’; l’ODS 9, ‘Indústria innovació i infraestructura’; i l’ ODS 13, ‘Acció pel clima’.

Quina és l’activitat principal de la vostra  organització?

Representar la informació energètica de manera personalitzada mitjançant un software cloud, fàcil de gestionar, amb exactitud, seguretat i integrant sistemes de tercers dels quals recollim o als que enviem dades fent que tot el conjunt de generació/consum energètic estigui interconnectat. Tenim més de 15.000 ubicacions monitoritzades i això només està començant.

Principals magnituds de la vostra organització?  

Doncs som un equip petit de dotze persones que te una xarxa de més de 200 col·laboradors, amb un soci present en 5 continents, 90.000 treballadors i més de 15.000 milions d’euros en ingressos: SUEZ. Així que tenim una dualitat de petita-gran empresa força interessant.  

Quins són els principals trets distintius/ fortaleses  de la vostra organització?

El client és el centre de la nostra estratègia. Es fàcil de dir, però complicat de dur a terme. Volíem anar més enllà per tal de satisfer el màxim possible les necessitats dels nostres clients i per fer-ho hem destinat els nostres recursos a fer molt flexible la nostra eina. Per exemple, avui dia, els clients de Seinon gaudeixen del nostre servei, però és un servei tan adaptat a les necessitats de cada client que és difícil veure que ambdues eines són producte de Senion. Per que quedi més clar us poso un exemple pràctic: en un hospital som un ‘dashboard’ de cada planta amb consum de KWh/m2 i generació fotovoltaica; en un centre logístic som un simulador de tarifes elèctriques i un comprovador de que no estem pagant més del toca; en una cadena de retail som l’alarma que avisa a manteniment i activa un telecontrol.

També part del nostre ADN es fer aliances. Treballem sempre amb un ‘partner’, el que vol dir que nosaltres ens encarreguem d’arreplegar i representar la dada on calgui, però és aquest ‘partner’ el que dona el servei d’assessorament energètic i s’encarrega d’establir els objectius a complir.

Innovació: Esteu desenvolupant algun projecte que  vulgueu destacar? Ens el pots descriure breument? 

Ja hem anunciat la versió beta del simulador de factures amb les noves tarifes elèctriques que s’implementaran l’1 d’abril de 2021. És una solució molt útil perquè permet fer la simulació anticipada amb el teu històric de dades, i això permet que les recomanacions de potencies a contractar i tarifes siguin molt exactes. El potencial d’estalvi econòmic és enorme amb una simple monitorització del comptador fiscal, incloent els PRIME/DLMS, amb els que som compatibles

Tenim projectes molt grans en avaluació ara mateix i tot va en la mateixa direcció, reduir petjada de carboni, integrar sistemes, i facilitar la detecció d’ineficiències energètiques.

Internacionalització: A dia d’avui, a quins mercats  teniu presència? 

Treballem a: Xile, República Dominicana, Mèxic, Colòmbia, USA, Itàlia, UK i Marroc. Tenim la sort de que és un producte local que es pot utilitzat de forma global a tot el planeta.

Què t’ha aportat ser soci del CEEC?

Contactes, formació, coneixement del sector, i diversió (si es pot emprar aquest substantiu en un context professional) en especial a la Nit de l’Eficiència Energètica que molts trobem a faltar. També voldria destacar la bona feina que realitza tot l’equip liderat per en Francesc, que et fan sentir a prop , encara que et trobis a centenars de quilòmetres de distància.

Quin ha estat el paper del CEEC a l’hora de complir la  vostra missió empresarial?

Crec que al principi ens ha ajudat a donar a conèixer Seinon com a solució de monitoratge energètic, i en els últims temps ens ha aportat una radiografia molt interessant del nostre sector, actualitat i una defensa dels interessos que tenim com a col·lectiu empresarial.

Què li demanaries al CEEC? Quins serveis/productes  consideres que hauria d’oferir?

A mi m’agradaria que el CEEC fos una organització a nivell europeu, em sembla que és de les millors organitzacions sectorials en les que hem estat en els últims 10 anys.

Quina posició creus que ha d’ocupar el CEEC dintre  d’aquest context de transició energètica?

Ser un promotor de la descarbonització. Un exemple per a la societat i amb un codi deontològic que no li faci caure en el “greenwashing”, del que personalment estic fart de veure a les notícies corporatives de tota mena d’empreses.

Podries explicar breument quin ha estat  l’impacte per a la teva organització de la implantació de l’estat d’alarma? Com  us heu readaptat a la situació? 

El meu soci Juan Vicente va ser un visionari i va implementar un protocol de teletreball després de la suspensió del Mobile World Congress, així que gràcies a la seva visió (i no a la meva que estava molt confiat) el dia que va començar l’estat d’alarma es va continuar en total normalitat operant tots els servidors, atenció a clients i sense que ningú des de fora veiés una discontinuïtat.

La part més complicada és que nosaltres també desenvolupem el nostre ‘datalogger’ i analitzador, així que vam tindre que aprovisionar material per a no tindre un trencament d’estoc, que per fortuna, no va succeir.

A mitjà termini quina creus que serà l’afectació per a  la teva organització i/o sector?

Es complicat, però penso (com a molts) que estem en una situació  de dopatge a força d’ERTEs i crèdits. La petita empresa si no ha pogut estalviar, no podrà tornar el crèdit i s’enfonsarà. Crec que és inevitable perquè: hostaleria, turisme, teatres, cinemes, hotels, acadèmies, gimnasos, càterings... no han ingressat en aquest 2020 el que tenien planificat i les despeses de personal, lloguer, energia, comunicacions, seguretat social, deutes, tributacions... han continuat. Hem d’actuar amb prudència però sense por.

I com creus que afectarà la situació extraordinària  causada per la pandèmia del COVID-19 al panorama de la transició energètica?

Sóc optimista perquè crec que molts ja veuen que, amb pandèmia o sense pandèmia, frenar el canvi climàtic només és possible descarbonitzant l’energia. La transició energètica l’hem de fer sí o sí. No tenim altre escenari.

En quin punt ens trobem actualment de la transició  energètica en l’àmbit català? I en l’espanyol? Cap a on anirem en els propers  mesos?

Hem fet avanços, però no suficients. El ‘greenwashing’ fa pensar que estem anant en una direcció boníssima i que totes les empreses ho fem molt bé, però la realitat és altra. Els directius que parlen d’autoconsum i transició energètica instal·lant fotovoltaiques, no tenen cap problema en conduir en grans cotxes de combustió fòssil, portar els nens a un col·legi a 50Km, comprar productes d’Amèrica del Sud o Àsia perquè són més barats al súper. Jo encara em sento un extraterrestre circulant en bicicleta amb sabates i camisa, quan en altres llocs d’Europa es perfectament normal amb una pitjor climatologia.

Si no ens creiem el missatge del canvi climàtic més enllà d’una  manera de facturar i fer negoci, la transició energètica serà només això, un  negoci i res més. 

Voldries indicar  qualsevol altre assumpte que consideris oportú de destacar? 

Moltes gràcies per l’entrevist, us convido a visitar i participar amb els vostres comentaris a gerardosalvador.com, un blog en el qual parlo de tant en tant de sostenibilitat i empreses.