Quin és el teu càrrec dins de la vostra organització?
Sóc el Director de la nitat de negocis de ROCKWOOL PENINSULAR S.A.U.
Ens podries explicar quines són la vostra visió/missió/objectius com a organització?
La nostra missió és “Alliberar l’energia natural de la roca per enriquir la vida moderna”.
ROCKWOOL aposta per la llana de roca com a material imprescindible per a un futur sostenible. El Grup aprofita les fortaleses de la roca per superar els reptes globals als quals s'enfronta la societat actual, com la urbanització, la salut i el benestar, l'escassetat de recursos o el canvi climàtic.
Quina és l’activitat principal de la vostra organització?
ROCKWOOL Peninsular és una empresa dedicada a la fabricació i comercialització de productes i solucions d'aïllament de llana de roca per a edificacions.
La llana de roca és un material versàtil que forma la base del negoci ROCKWOOL i que s'ha convertit en un element clau per afrontar els reptes mediambientals a nivell global. La roca, la matèria primera amb què es produeix, és una font inesgotable, ja que la Terra genera 38.000 vegades més de roca cada any.
Els productes ROCKWOOL s'apliquen en un 40% en infraestructures industrials -fàbriques, centres logístics i magatzems-, un 40% en habitatges i un 20% en edificis del sector serveis -oficines, centres educatius i hospitals, entre d'altres -.
Principals magnituds de la vostra organització?
Rockwool Group està present a 39 països, té 45 plantes productives, 11.600 treballadors i treballadores, 2.757 milions d’euros en facturació el 2019 i 372 milions d’euros en beneficis el 2019. A nivell peninsular, Rockwool té una oficina a Barcelona, una fàbrica a Caparroso, 250 treballadors i treballadores, 97 milions d’euros de facturació el 2019 i 11 milions d’euros en beneficis el mateix any.
Quins són els principals trets distintius/ fortaleses de la vostra organització?
Els principals trets distintius de la nostra organització es poden sintetitzar en tres apartats:
La nostra marca: pertanyem a una empresa amb 80 anys d’història, que és reconeguda internacionalment com el líder i expert en fabricació de llana de roca. Tenim un sòlid prestigi per la nostra qualitat i per la nostra contribució a la sostenibilitat.
El nostre equip: un equip que ens dóna força, i no només els nostres treballadors, sinó els nostres clients i col·laboradors, que han estat i són claus pel nostre desenvolupament. En les nostres actuacions ens guiem pels valors de ROCKWOOL: ambició, integritat, responsabilitat i eficiència.
El nostre producte: estem dedicats a la producció de llana de roca des de fa mes de 80 anys. El fet de no produir altres materials aïllants ens fa ser els experts més qualificats en el nostre producte, únic al mercat per la unió d’excel·lents propietats tèrmiques, acústiques i de resistència al foc, així com per la seva durabilitat i una reciclabilitat sense fi.
Innovació: Esteu desenvolupant algun projecte que vulgueu destacar? Ens el pots descriure breument?
A ROCKWOOL orientem la nostra innovació a dues àrees:
- A nivell de producte, seguim processos d’innovació incremental constantment per optimitzar les propietats de la nostra llana, millorant les seves prestacions i la eficiència en la producció.
- A nivell de sistemes constructius que integrin la llana de roca, com per exemple el Rockzero, llençat recentment a Dinamarca, que consisteix en murs estructurals de llana de roca que garanteixen un confort excepcional i absència de ponts tèrmics.
Internacionalització: A dia d’avui, a quins mercats teniu presència?
Com s’indica mes amunt, ROCKWOOL està present en quasi quaranta països arreu del món, i amb les nostres capacitats d’exportació assegurem que els habitants de qualsevol indret del món es poden beneficiar de les qualitats del nostre producte.
Relació amb el CEEC
Què t’ha aportat ser soci del CEEC?
Ho valorem positivament, doncs ens ha permès conèixer de prop el sector de l’eficiència energètica a casa nostra i buscar maneres d’impulsar el lideratge que Catalunya ha de tenir, com referent que és, amb un networking molt interessant. No podem oblidar la capacitat d’escolta activa per part de CEEC pel que fa els nostres interessos, entenent sempre que no és fàcil satisfer a tothom.
Quin ha estat el paper del CEEC a l’hora de complir la vostra missió empresarial?
No som aquí per a buscar un retorn de la nostra inversió. En el nostre ADN va el perfil associatiu i el convenciment de que sols no faríem res. I en això ens hem centrat, en que el CEEC pugui ajudar a millorar la vida moderna en base a l’ús eficient de l’energia.
Després d’un contacte amb presidència, i quan portàvem uns anys com socis, vam veure la necessitat d’aprofundir en la relació, i de donar un salt a la Junta Directiva, on hem intentat reforçar algunes àrees estratègiques i operatives del clúster.
Què li demanaries al CEEC? Quins serveis/productes consideres que hauria d’oferir?
De vegades manca una mica d’ambició en l’acció a nivell institucional. Quan ets un actor de referència en el sector -com és el cas del clúster- la teva veu s’ha de sentir arreu i t’has guanyat el dret a ser escoltat, i això s’ha de capitalitzar en favor de tots, tant membres com, especialment, la societat civil.
Òbviament que també ha de tenir un perfil tècnic i buscar la vessant tecnològica de les empreses, fomentant la col·laboració i les sinergies empresarials, per tal de poder oferir solucions avançades a problemes complexes.
Quina posició creus que ha d’ocupar el CEEC dintre d’aquest context de transició energètica?
La resposta va lligada a la pregunta anterior. Ha de fer d’altaveu, i per tant, agafar un major rol de lideratge, servint per a vehicular totes aquelles inquietuds i/o requeriments dels socis que representen de manera molt transversal a l’energia eficient. I especialment, trobar l’equilibri per a que la transició sigui justa per a tothom.
Podries explicar breument quin ha estat l’impacte per a la teva organització de la implantació de l’estat d’alarma? Com us heu readaptat a la situació?
En primer lloc des de ROCKWOOL ens solidaritzem amb les persones que malauradament han patit la malaltia directament o a les seves famílies i amistats.
Responent a la pregunta, des del principi de l’estat d’alarma les nostres prioritats han estat dues: la seguretat dels nostres empleats i continuar donant servei als nostres clients. Treballant des de les nostres llars, hem aconseguit satisfactòriament els dos objectius, mantenint una estreta relació amb els nostres clients.
A mitjà termini quina creus que serà l’afectació per a la teva organització i/o sector?
En aquests moments és molt difícil preveure quin serà el futur a mig termini. Les previsions econòmiques no són bones, però a més a més estan dominades per la incertesa.
Jo personalment sóc optimista i penso que si tots des de les nostres empreses, actuem amb responsabilitat i sentit comú, podem sortir reforçats d’aquesta situació i superar la crisi abans del que es pensa.
I com creus que afectarà la situació extraordinària causada per la pandèmia del COVID-19 al panorama de la transició energètica?
Confio en que la pandèmia pot marcar un punt d’inflexió i en certa forma ajudar-nos a repensar les nostres prioritats i quins són el model de planeta i el model urbà que volem. En aquest sentit deia abans que podíem sortir reforçats d’aquesta crisi, que pot ajudar en certa forma a canviar la perspectiva a moltes persones.
En quin punt ens trobem actualment de la transició energètica en l’àmbit català? I en l’espanyol? Cap a on anirem en els propers mesos?
Ens trobem en un punt en el que cal necessàriament donar un pas endavant: des de fa anys hi ha una certa unanimitat en pensar i dir que una transició energètica es necessària però ara hem d’actuar. Hem de posar en marxa polítiques serioses i efectives ja o cada dia que passi serà mes complicat assolir els objectius. Sabem que el CEEC pot jugar-hi un paper clau, i us seguirem recolzant en tant puguem.