Quin és el teu càrrec dins de la vostra organització? 

Des de gener de 2019, soc el director de l’empresa comercialitzadora d’energia 100% d’origen renovable i de serveis energètics. 

Ens podries explicar quines són la vostra visió/missió/objectius com a organització?

La missió del grup Estabanell, del que formen part els negocis d’energia, telecomunicacions i mobilitat, sempre ha estat, és i serà millorar la qualitat de vida de les persones. I, per poder-ho fer, estem en ple procés de transformació cultural. Un procés en el que consolidar-nos com un proveïdor integral de benestar en matèria d’energia, telecomunicacions i mobilitat responsable amb l’objectiu de seguir millorant la vida dels nostres clients, que són la nostra raó de ser. 

Quina és l’activitat principal de la vostra organització?

La distribució d’energia elèctrica i la comercialització d’energia 100% d’origen renovable han estat els eixos vertebradors de l’activitat del grup Estabanell. I, poc a poc, l’activitat s’ha anat diversificant per incloure nous productes i serveis capaços de donar resposta a les noves necessitats dels clients. Per a nosaltres, és clau assolir noves quotes de benestar amb un ferm compromís amb la cura del nostre entorn natural. Una cosa va, forçosament, lligada a l’altra. Per això, des del 2016, comptem també amb una línia molt potent de productes i serveis de telecomunicacions, que opera amb l’última tecnologia, i amb una de generació, que promou l’energia de ‘collita pròpia’ i de proximitat de fonts renovables com la solar, l’eòlica i a la hidràulica. 

Principals magnituds de la vostra organització? 

Estabanell és un grup sòlid. Aquesta solidesa és, en gran part, conseqüència de comptar amb un equip humà de professionals compromesos i compromeses amb l’organització i el client. En els darrers mesos, tot i la complexitat de les circumstàncies, a Estabanell hem apostat per incorporar persones a l’equip per poder seguir millorant la quota de benestar dels nostres clients i tirar endavant els projectes que teníem previstos en el nostre Pla Estratègic. A dia d’avui som, gairebé, 150 persones al servei del client. Aquest és el número que a Estabanell importa, que és el de totes aquelles persones compromeses amb el projecte. 

Quins són els principals trets distintius/ fortaleses de la vostra organització?

Sempre coincidim en que som un empresa humana, innovadora, de confiança, responsable i amb un equip professional de primer nivell. La nostra força és la de mantenir l’essència d’aquelles persones que ens varen precedir i que van construir l’organització que tenim avui en base a valors com l’emprenedoria, l’acompanyament i la transparència. La nostra força són les persones: el client, el col·laborador, la professional. Perquè no hi hauria innovació, no hi hauria confiança i no hi hauria experiència sense les persones. I això no és res del que parlem avui perquè està de moda. Està en el nostre ADN. Mostra d’això és que, a principis del Segle XX, hi ha haver un grup de persones d’Estabanell que va entendre que l’excedent de producció energètica que l’empresa tenia es podia utilitzar per donar servei a les poblacions properes, quan l’activitat única de la companyia era el tèxtil. I, aquella capacitat d’innovar, va fer possible que els municipis propers a l’activitat d’Estabanell, i els seus ciutadans, incorporessin a la seva vida el “corrent”. Quelcom que fou clau per millorar la qualitat de vida de les persones i impulsar l’activitat econòmica de la zona. Aquest esperit es manté, perquè Estabanell no deixa mai de transformar-se, gràcies a la seva gent. 

Innovació: Esteu desenvolupant algun projecte que vulgueu destacar? Ens el pots descriure breument? 

Es fa difícil parlar d’un de sol, perquè tenim molts projectes innovadors en marxa. I no només en l’àmbit de la tecnologia, sinó també en el  de la cultura de l’organització, per exemple. Però, aprofitant que aquestes dies hem arribat a port amb un d’ells, posaria de relleu el projecte europeu Resolvd. En aquest projecte, Estabanell hem liderat la integració de tots els components físics, així com d’una tecnologia innovadora que permetrà aprofitar l’excés d’energia generat per les plaques solars. Aquesta tecnologia ha estat validada en un pilot al municipi de l’Esquirol (Osona), dins la xarxa de distribució d’Estabanell a nivell de baixa tensió que és, per exemple, a la que es connecten les nostres empreses. El sistema que s’ha desenvolupat ha permès validar com gestionar les fonts renovables fotovoltaiques i la mobilitat elèctrica amb els consums dels usuaris. 

Per a nosaltres, aquestes experiències són claus per seguir millorant la qualitat de vida de les persones i per incorporar tecnologia al servei de les noves necessitats. 

Internacionalització: A dia d’avui, a quins mercats teniu presència? 

A dia d’avui, estem fortament arrelats a les comarques del Vallès Oriental, Osona i Ripollès, amb oficines d’atenció al client pròpies als municipis de La Garriga, Tona i Granollers. I, alhora, comptem amb botigues col·laboradores del nostre negoci de telecomunicacions en poblacions com Sant Celoni i Aiguafreda. Aquesta manera de fer, respon a la nostra voluntat d’estar, literalment, a prop de la gent. 

El nostre mercat, avui per avui, és Catalunya. Perquè, per a nosaltres, més important que créixer, és créixer bé. I, per això, sempre posem un peu davant de l’altre perquè, pel camí, puguem conservar la nostra essència. 

Què t’ha aportat ser soci del CEEC?

És una experiència imprescindible per a nosaltres, per l’accés que proporciona ser soci del CEEC a coneixement i a les millors pràctiques del sector de l´eficiència energètica, des del rigor científic i des d’una base empírica solvent. 

Quin ha estat el paper del CEEC a l’hora de complir la vostra missió empresarial?

Ha estat una referència, la constatació de que la nostra orientació estratègica és correcta i que anem en la bona direcció.  A Estabanell diem, sempre, que l’energia més responsable, més sostenible, és la que no es produeix. D’aquí que estiguem fent molts esforços per potenciar l’eficiència energètica, perquè no faci falta produir, transportar i distribuir més energia, amb l’impacte que això té en el nostre entorn. 

Què li demanaries al CEEC? Quins serveis/productes consideres que hauria d’oferir?

Des del nostre punt de vista, trobaríem interessants serveis d’assessorament tècnic i legal i més vies per a compartir les bones pràctiques del sector.

Quina posició creus que ha d’ocupar el CEEC dintre d’aquest context de transició energètica?

Entenem que el rol ha de ser el d’un facilitador. És a dir, el d’un pont entre les Institucions Públiques i les empreses a l’hora de promoure taules de debat i estudi, convenis i acords publico-privats.

Tenint en compte la pandèmia, podries explicar breument quin ha estat el resultat de 2020? 

Tot i la complexitat, hem pogut complir amb els objectius de creixement previstos. I amb la tranquil·litat de que hem atès, com sempre hem fet, cada situació particular o personal de forma individualitzada, amb un gran esforç per part dels equips d’atenció al client i comercial. Aquesta relació de confiança amb client és el més important per a nosaltres. Sabem escoltar i volem escoltar.

Quines són les vostres previsions pel 2021? 

Tenim projectes actius en matèria d’eficiència energètica molt potents, que vàrem posar en marxa el 2020. A dia d’avui, tenim prou experiència empírica, prou models contrastats, com per poder començar a créixer en aquest tipus d’iniciatives. Per això, enguany, a Estabanell replicarem els diferents models i projectes que hem aconseguit activar l’últim any i mig.

I com creus que afectarà la situació extraordinària causada per la pandèmia del COVID-19 al panorama de la transició energètica? 

La situació actual és d’una gran complexitat i, certament, complica la gestió de promoció i divulgació de la nostra activitat. Activitat que seguim promovent perquè, una gestió eficient de l’energia, ha de ser també una manera de ser de les empreses responsables com Estabanell. De la mateixa manera, el moment en el que ens trobem, també fa difícil tasques claus relacionades amb la posada en marxa i execució dels projectes. Però, el missatge positiu, és que hem detectat una elevada sensibilitat, precisament, a totes aquelles iniciatives adreçades a l’estalvi i a l’eficiència energètica amb la complicitat de les administracions que promouen ajudes i subvencions al sector. 

En quin punt ens trobem actualment de la transició energètica en l’àmbit català? I en l’espanyol? Cap a on anirem en els propers mesos? 

Tant en l´àmbit espanyol com, especialment, en el català, encara estem molt lluny respecte a la posició d’altres països europeus del nostre entorn. Per això, és vital i crític el suport de les institucions i administracions públiques. Són claus per esdevenir exemple d’allò que cal fer per a fer efectiva aquesta transició. A Estabanell, per exemple, hem posat en marxa la instal·lació d’autoconsum de la nostra seu central a Granollers. És imprescindible predicar amb l’exemple. En aquest punt, entenem el paper del CEEC com de “Quarterback” entre les administracions i les empreses, per fer arribar d’una forma àgil les ajudes i subvencions a totes aquelles iniciatives empresarials que, com la d’Estabanell, tenen un fort compromís amb la divulgació i execució de projectes destinats a complir amb els objectius per a la transició energètica fixats per la Unió Europea.