Quin és el teu càrrec dins de la vostra organització?
Sóc Responsable d'Innovació a Client de Naturgy. El meu objectiu dins de l'empresa és mirar cap al futur de l'organització, escoltar el client i satisfer les necessitats a mitjançant solucions innovadores. La digitalització i la transició energètica fa que la innovació sigui un pilar fonamental per poder cobrir les necessitats dels nostres clients.
Des de l'àrea d'innovació a client tenim l'objectiu de satisfer les necessitats de l'avui però sobretot del demà dels nostres clients per tal d'agilitzar i aproximar la relació amb ells, en base a aquest objectiu destaquem tres eixos principals d'acció:
- Smart Client: explorem nous models de negoci i eines per tal de que la comercialització de energia i serveis sigui 100% digital. Algunes de les solucions que destaquem són Smart home/building,nous serveis basats en data i solucions de manteniment predictiu.
- Smart Channel: desenvolupem nous canals de comunicació com per exemple els assistents virtuals/xat bot instal·lat a la web o la utilització de Data Analytics i Intel·ligència Artificial per tal d’incrementar l’ús de les plataformes digitals.
Desenvolupament de nous serveis sostenibles basats en energies renovables com per exemple en àmbits com l’edificació o la mobilitat.
Ens podries explicar quines són la vostra visió/missió/objectius com a organització?
- Missió: Atendre les necessitats energètiques de la societat oferint productes i serveis de qualitat respectuosos amb el medi ambient. Estem presents a tota la cadena de valor, des del subministrament d’energia fins a la comercialització i serveis posteriors.
- Visió: Ser líders en continu creixement amb presència multinacional oferint productes de qualitat i respectuosos amb el medi ambient. Contribuir positivament a través d’un compromís global.
- Objectius:
- Orientació al client: coneixem els nostres clients i els volem proporcionar un servei excel·lent i una resposta immediata i eficaç. Aquest any hem elaborat un nou servei d’Assistent Virtual a la nostra pàgina web per tal de facilitar i millorar l’experiència del client.
- Compromís amb els resultats: elaborem plans, fixem objectius i prenem decisions en funció dels objectius de la nostra visió i n'assegurem el compliment. Per la nostra corporació és primordial l’excel·lència operativa, eficiència de processos i optimització d’operacions mitjançant eines digitals. És per aquest motiu que hem buscat solucions digitals que disminueixin el risc dels treballs que tenen un risc més elevat, un exemple d’aquestes solucions és el desenvolupament de drons a partir de la Start-up FuVex. Aquesta solució permet que la inspecció de les Líneas elèctrica siguin més eficients i sobretot eliminant el percentatge de riscos laborals.
- Sostenibilitat: desenvolupem els nostres negocis amb un horitzó estratègic que transcendeix els interessos econòmics immediats i contribuïm al desenvolupament econòmic, mediambiental i social. A mode d’exemple, des de Naturgy hem format part del projecte Growsmarter. És un projecte europeu que forma part de l’Horitzó 2020 (H2020), programa per a la recerca i la innovació llançat i finançat per la Unió Europea per al període 2014-2020, l’objectiu del qual és aplicar una combinació de tecnologies per a l’estalvi energètic, la disminució de l’impacte ambiental i la millora de la qualitat de vida en entorns de ciutat intel·ligent a tall de pilot, amb l’objectiu que aquestes siguin replicables a futur en altres districtes i ciutats.
- Interès per les persones: promovem un entorn de treball respectuós, fomentem la formació i el desenvolupament professional dels nostres empleats i propiciem la diversitat d'opinions, perspectives, cultures, edats i gèneres a les nostres organitzacions. Mitjançant tot aquest òptim desenvolupament dels empleats aconseguim l’excel·lència operativa.
- Responsabilitat social: aportem a la societat els nostres coneixements, la capacitat de gestió i la creativitat. Dediquem part dels nostres beneficis a l'acció social i mantenim el diàleg permanent amb la societat per conèixer les seves necessitats i procurar la seva satisfacció. Des de la Fundació Naturgy, institució sense ànim de lucre creada el 1992, amb una vocació de formació i sensibilització de la societat en la millora de l’eficiència energètica i la innovació tecnològica en l’àmbit de l’energia. També desenvolupem programes d’acció social, tant en l’àmbit nacional com internacional, incidint especialment en actuacions destinades a pal·liar la vulnerabilitat energètica.
- Un aspecte que també és molt important i forma part dels pilars de l’organització és la integritat, a tots els nivells de la companyia.
Quina és l’activitat principal de la vostra organització?
És el negocis d’electricitat i gas, des de la generació, distribució, comercialització i serveis.
Principals magnituds de la vostra organització?
- Estem presents a 28 països, més de 18 milions de clients i 11.847 empleats.
- A Espanya som la companyia més gran integrada en gas i electricitat
- Ebitda ordinari de 4.668 milions d’euros, un 5,8% superior al del 2018.
- El 2019, l'import net de la xifra de negocis va ser de 23.035 milions d’euros.
Quins són els principals trets distintius/ fortaleses de la vostra organització?
Tenim un model de negoci centrat en la creació de valor per tal de donar resposta al model industrial basat en: considerar la transició energètica com una oportunitat, ser una empresa competitiva i àgil, transformar a través de la digitalització i posicionar el client com a centre del model.
Innovació: Esteu desenvolupant algun projecte que vulgueu destacar? Ens el pots descriure breument?
Per la nostra organització, la innovació forma part de la nostra cultura d’empresa mitjançant: la creació de nous productes, serveis i models de negoci, transformació de la nostra relació amb el client i anticipació als canvis de l’entorn.
Dins de l’organització tenim diverses activitats i projectes:
- Desafiaments cap a un futur més sostenible a través de: energies renovables, generació distribuïda i autoconsum, mobilitat sostenible, client, gestió avançada d’actius i gas renovable. Alguns dels projectes que ens agradaria destacar són:
- En relació amb el client i la generació distribuïda: El projecte Growsmarter dins del programa H2020 en el que s’han desenvolupat 12 solucions en l’àmbit de la rehabilitació energètica d’edificis, integració d’infraestructures urbanes i mobilitat sostenible per tal de satisfer les necessitats socials, ambientals i econòmiques.
- Gas renovable: Des de Naturgy formem part del projecte RIS3CAT CoSin creada per la Generalitat de Catalunya i impulsada per Acció en el que l’objectiu principal és desenvolupar combustibles sintètics que permetin l’emmagatzematge de forma química i poder resoldre el repte que presenten les energies renovables a gran escala.
- Gestió avançada d’actius: A partir de la solució de la Start-up FuVex disminuïm el risc en les zones més perilloses del nostre àmbit d’actuació.
- Mobilitat Sostenible: COFAST, és un projecte europeu d’innovació que consisteix en el desenvolupament i el llançament al mercat d’una nova solució integrada i estandarditzada d’estacions de càrrega ràpida de vehicles elèctrics. L’energia elèctrica que se subministrarà als vehicles en aquestes noves estacions provindrà d’un sistema de cogeneració a petita escala alimentat de gas natural. Ja estem implementant la primera prova pilot a Mataró.
- Gas renovable: Des del 2017 fins al 2019 hem estat desenvolupant el projecte Windex d’energia eòlica, en la que en base a la sensonarització i formulació d’eines d’informació permet ampliar la vida útil i estructural dels parcs eòlics.
- Innovació Oberta: Mantenim una actitud oberta i innovadora per identificar oportunitats i desenvolupar nous models de negoci que atenguin les demandes del mercat i dels clients. Naturgy afavoreix l’emprenedoria, tant dins de la companyia com en col·laboració amb universitats, empreses emergents, organismes de recerca, emprenedors o administracions públiques. Iniciatives com:
- Start4big: Es tracta d’una iniciativa d’innovació oberta multisectorial a Europa impulsada per Aigües de Barcelona, CaixaBank, Naturgy, SEAT i Telefónica amb l’ambició de trobar les millors empreses emergents amb les quals desenvolupar solucions tecnològiques per resoldre desafiaments de negoci. Volem ser els primers d’adoptar tecnologies que impactin en els nostres consumidors. Ja anem per la segona edició d’aquesta iniciativa.
- ‘Madrid in Motion’: És una iniciativa per donar resposta al gran desafiament de la mobilitat urbana. Hi col·laboren tant institucions com empreses públiques, com ara l’Ajuntament de Madrid o EMT Madrid i empreses multisectorials com Naturgy, Mastercard, Ferrovial, Santander, Hochtief, Repsol, Cabify i Cepsa.
- CleanTechCamp: És una iniciativa impulsada conjuntament amb Innoenergy, organització que promou la integració de les àrees d’educació, negoci i emprenedoria per enfortir la cultura de la innovació, que dóna suport a l’emprenedoria en energies netes per transformar els projectes en realitats empresarials.
- Intraprenedoria: Es tracta de grups multidisciplinaris que treballen com a empreses emergents per donar solució a reptes concrets d’alt impacte en els nostres negocis.
- InnovaHubs:
- Barcelona: InnovaHub@BCN és el punt de trobada amb els actors de l’ecosistema digital i tecnològic que estan impactant en el sector de l’energia. Ens trobem al Pier01, dins del clúster de negocis digitals que està al Barcelona Tech City.
- Madrid: InnovaHub@MAD és el centre d’innovació ubicat a les nostres oficines principals de Madrid. Es tracta d’un espai de co-creació de nous serveis i solucions que redefineixin el futur del sector energètic. Disposa de diferents entorns experimentals, com el Robolab, l’Smart Home Living lab i el Centre de Control.
Apostem per un model d’innovació híbrid que combina el talent intern i extern per aconseguir amb agilitat i rapidesa les noves solucions que millorin els nostres serveis.
Internacionalització: A dia d’avui, a quins mercats teniu presència?
Tenim una forta presència als mercats energètics d’Espanya, Mèxic, Brasil, Xile, Argentina, i Panamà. Cal ressaltar que el nostre equip està format per 11.847 persones, de les quals prop del 50% treballen fora d’Espanya.
Què t’ha aportat ser soci del CEEC?
Formar part de la xarxa que disposa entre empreses, entitats de l’àmbit tecnològic i de recerca. Així com ampliar la xarxa de connexió i crear sinergies de coneixement i de valor amb les diferents entitats públiques i privades, i Institucions que hi formen part.
Quin ha estat el paper del CEEC a l’hora de complir la vostra missió empresarial?
Dins dels objectius que tenim és oferir serveis i solucions sostenibles i d’acord amb les necessitats dels clients. Els objectius del Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya (CEEC) van molt lligats a la nostra àrea i ens permet saber més sobre altres entitats o institucions, així com donar a conèixer el que fem des de Naturgy, compartir opinions, objectius entre altres.
Estar a la última de novetats i tendències del sector i particularitats del territori.
Podries explicar breument quin ha estat l’impacte per a la teva organització de la implantació de l’estat d’alarma? Com us heu readaptat a la situació?
A nivell intern, els treballadors de Natugy, plenament conscients de la situació, vam començar a enviar iniciatives des de les diferents àrees de l’empresa. Tothom volia ajudar. Es va crear llavors el projecte “Tu Idea Suma”, a través del qual s’han rebut més de 250 propostes d’actuació. Entre elles s’han cedit llits de la Universitat Corporativa a l’hospital del Corredor de Henares de Coslada, s’han fabricat viseres de protecció facial amb impressores 3D que s’han donat a hospitals. I a més, entre els treballadors de Naturgy, l’empresa i el seu Consell d’Administració hem donat 2,3 milions d’euros a Creu Roja per comprar material sanitari.
Naturgy a nivell d’organització interna també va ser proactiu i de seguida va habilitar les eines i tots els mecanismes de seguretat possibles per adaptar totes les feines que es poguessin al teletreball (un 75% de la plantilla ha estat teletreballant des de llavors), garantint i reforçant les mesures i protocols de seguretat per aquells treballadors (ex. tècnics del gas, etc) que han seguit treballant perquè tots puguem tenir subministrament continuat de llum i de gas durant aquest període.
A nivell extern hem realitzat més d’una vintena d’accions per tal d’ajudar als clients, als nostres proveïdors i a la societat posant el nostre granet de sorra.
- Accions per clients: Ajornament de factures d'electricitat, gas i serveis per a més de 4 milions de clients domèstics, empreses i pimes; atenció mèdica gratuïta a través de videotrucada; reforçament d’infraestructures crítiques; assessorament sobre l’estalvi energètic; i adaptació al Servei d’Atenció al Client.
- Algunes de les accions a nivell de societat han estat: oferir un any de reparacions elèctriques i de gas gratuït per a personal sanitari, cossos i forces de seguretat, membres de l'exèrcit i bombers, subministrament d'electricitat i gas gratuït a hotels i residències que han cedit les seves instal·lacions a la Sanitat Pública com ara IFEMA o la Fira de Barcelona i hem impartit recursos formatius sobre energia en família de forma amena i divertida a través de la nostra Fundació.
Indica qualsevol altre assumpte que consideris oportú de destacar.
Des de Naturgy tenim un model d’innovació oberta i col·laboratiu, en el que en situacions de canvi ens permet tenir una visió més amplia del mercat i poder buscar les millors solucions per tal de satisfer els nostres clients i stakeholders.
Un exemple de col·laboració és el que tenim amb Naturgy i CEEC.