L'empresa catalana Circontrol és un dels líders europeus en la fabricació i venda de punts de recàrrega elèctrica. Els vehicles elèctrics estan cada vegada més presents a les carreteres, però l'aposta de Circontrol ve de lluny. Fa 13 anys van tenir la visió d'apostar per aquest negoci i, actualment, facturen 33 milions d'euros amb creixements anuals del voltant del 30%.
Els seus equips de recàrrega arriben a més de seixanta països i el 70% de les seves vendes són internacionals. N'hi ha més de 80.000 repartits per tot el món.
"Fa uns tretze o catorze anys vam veure que podia haver-hi una oportunitat en la recàrrega de vehicles elèctrics", recorda Núria Comellas, consellera delegada de Circontrol, que afegeix: "En aquell moment ningú en parlava. Quan ho explicàvem, ens miraven estranyats".
Però van decidir arriscar i apostar-hi. Estaven convençuts que el futur eren els vehicles elèctrics, tant pel fet que els combustibles fòssils són finits com per un creixement de la consciència ambiental. "Va ser una aposta, podia anar bé o no", sentencia.
Comellas explica que, quan van començar amb els punts de recàrrega, no hi havia ningú més al mercat. "Estàvem sols i a Espanya només hi havia un model de vehicle elèctric", apunta. Els primers anys va ser una època de fortes inversions en innovacions per dissenyar els millors productes. Circontrol s'encarrega des de Viladecavalls de tota la cadena, des del disseny dels equips, la fabricació i la venda.
La innovació com a base de l'èxit
De fet, és un sector on la innovació és primordial. Els avenços tecnològics són constants i cal estar al dia per no quedar-se enrere. Circontrol destina el 12% de la seva facturació a la recerca i al desenvolupament. I entre els seus 180 treballadors, hi ha 90 enginyers que s'encarreguen de tot el producte. De fet, ara estan enllestint un laboratori de proves per poder testejar encara més els seus prototips.
"És un sector on s'ha d'invertir molt, perquè és poc madur i està en evolució contínua. Els cotxes tenen més autonomia, les bateries són més grans i els equips de recàrrega han de recarregar més ràpid", explica la consellera delegada, que afegeix: "En aquest sector, ha canviat el curt, mitjà i llarg termini. Potser d'aquí a tres mesos sorgeix una nova tecnologia que ho transforma tot".
Líders a Europa
Circontrol és un dels tres fabricants líders a Europa. I a Espanya té el 50% de la quota de mercat. Qualsevol persona amb un vehicle elèctric, segur que l'ha carregat en un dels models fabricats a Viladecavalls. Venen especialment a països nòrdics, França, Regne Unit o Itàlia. A més d'Amèrica o el Golf Pèrsic. El 70% de la seva facturació prové de l'exportació.
Núria Comellas té clar que una de les claus per ser líders és haver sigut els primers. "Ens ha donat una gran avantatge", reconeix. La seva aposta, sorprenent per molts, de fa més de deu anys està donant ara els seus fruits. Entre molts altres, han instal·lat tots els carregadors de la ciutat escocesa de Dundee, reconeguda per ser la pionera en la mobilitat elèctrica al continent.
Carregar 100 quilòmetres en deu minuts
A més, a diferència d'altres competidors, Circontrol té una gamma de productes molt àmplia. Dissenya, fabrica i ven equips de recàrrega per a domicilis particulars fins a punts de recàrrega ultraràpida.
Un exemple de les seves innovacions és el punt de recàrrega de 50 quilowatts, que en deu minuts permet carregar la bateria per fer 50 quilòmetres. O el de 100 quilowatts, per carregar en deu minuts fins a 100 quilòmetres, el seu producte estrella. I també estan treballant amb el de 150 i 350 kW. A més, està abocada a innovar en punts de recàrrega per autobusos. Uns avenços que permeten l'evolució del vehicle elèctric, on l'autonomia i el temps de recàrrega són factors fonamentals.
Espanya per darrera
El fet que una empresa catalana lideri el mercat europeu en punts de recàrrega té un mèrit afegit. I és que Espanya és dels països europeus més endarrerits en la implantació del vehicle elèctric. Un dels motius, apunta Comellas, és la poca aposta que s'hi ha fet des de les administracions.
Però és optimista i creu que a poc a poc va canviant. Com a exemple, el pla Move del govern espanyol, que preveu invertir 400 milions d'euros el 2021 en aquest camp, el doble que l'any anterior. A més, part dels fons europeus es destinaran a la mobilitat elèctrica. "És una gran aposta que donarà un gran impuls", assegura.
A més, els fabricants de vehicles també s'hi han abocat i totes les marques ja tenen cotxes elèctrics, que cada vegada tenen més autonomia. "És el futur", emfatitza.
Als 40 milions d'euros
Per tot plegat, veuen el seu futur amb molt optimisme. Fins al 2020, tenien creixements anuals del 30%. L'any passat, per la crisi del coronavirus l'increment va ser només del 5%. Però per aquest 2021, les previsions són d'un creixement del 24% i esperen arribar als 40 milions d'euros de facturació. Per tot plegat, estan ampliant les instal·lacions de Viladecavalls. La inversió no s'atura.
Però el creixement del vehicle elèctric ha comportat també l'arribada de nous competidors. Quan vam començar, estaven sols. Ara, s'hi han sumat des de petites empreses fins a grans companyies, d'Europa, de la Xina i dels Estats Units. Però confien en el seu posicionament, la seva aposta per la innovació i la seva relació amb el client per seguir liderant el mercat.
Més enllà de la recàrrega elèctrica
La història de Circontrol es remunta el 1997. En aquell moment, es dedicaven principalment al desenvolupament de softwares d'eficiència energètica. I més endavant van entrar també en la mobilitat, a través de tecnologies d'eficiència pels pàrquings. Gestionen al voltant de 40.000 places a través dels seus "pàrquings eficients".
Es dediquen a la il·luminació LED dels aparcaments i als softwares per gestionar-la. També als sensors que marquen si un lloc està lliure o ocupat. "Ho gestionem tot de manera que el pàrquing gasti el mínim possible i els cotxes hi circulin el mínim possible", destaca Comellas.