El passat 5 de juliol va tenir lloc a la seu de Circutor de Viladecavalls la “Jornada d'electromobilitat: Hubs de recàrrega per a vehicles pesants”. L'acte, organitzat pel Grup de Treball d'Electromobilitat del CEEC, va reunir més de mig centenar de persones.
La jornada va començar amb la benvinguda de Joan Comellas, CEO de Circutor, agraint als presents la seva assistència. Tot seguit, Alejandro Valdovinos, director de relacions institucionals de Circutor, va posar en context la jornada i va explicar les principals característiques de la normativa AFIR.
Tomás Megía i Riánsares López, de l'Oficina ÒPTIMA de la Direcció General d’Indústria de la Generalitat Catalunya, van exposar l'instrument europeu de suport CEF-AFIF, un mecanisme de finançament europeu per donar suport a inversions per a la construcció de noves infraestructures de transport i modernització de les ja existents, i van explicar les que ja s'han finançat a Catalunya, “que suposen gairebé el 50% dels realitzats a Espanya”. També van destacar les oportunitats de negoci en l’àmbit de les infraestructures de recàrrega.
Posteriorment, Francesc Ribera, gerent del Clúster de l'Energia Eficient de Catalunya, va presentar els membres de la taula rodona on es van explorar els projectes i possibilitats dels hubs de recàrrega per a vehicles pesants: Assumpta Farran, directora general d'Energia de la Generalitat de Catalunya; Javier Izquierdo, director tècnic d'AEDIVE; Alejandro Valdovinos, director de relacions institucionals de Circutor; Gil Lladó, director de Generació de l'Energètica; i Piet Holtrop, soci fundador de Holtrop i d'EquanimityEnergy.
Durant la sessió, Alejandro Valdovinos va afirmar que, quant a la implementació del vehicle elèctric i la seva infraestructura, “ara mateix podríem anar més ràpidament, però els clients no poden anar més ràpidament solucionant els problemes burocràtics.” En aquest sentit, va afirmar que això era “un gran hàndicap” i que “si hi hagués més infraestructura de recàrrega, la gent confiaria més en el vehicle elèctric”.
Per la seva banda, Gil Lladó, va comentar que un dels reptes a què s'enfrontava era electrificar tota la flota de la Generalitat. “Cal fer possible aquesta descarbonització el més ràpid i eficientment possible”, va reblar.
Al seu torn, Farran va advertir que “la política era no donar més excepcions per no electrificar polígons o benzineres” i que “comencessin les sancions serioses per a les benzineres que no tinguin una infraestructura preparada”. També va preveure que "la realitat i l'evolució del vehicle elèctric canviarà de forma ràpida" i que "totes aquestes estacions de servei que no estiguin preparades, ho notessin".
Javier Izquierdo, durant el debat, va comentar que “estem en un moment de canvi, un moment històric. Era impensable que la generació lliure de CO₂ fos tan gran avui dia, però és així”. Gil Lladó va reafirmar aquesta idea: “La mobilitat serà 100% elèctrica, i elèctrica de debò, sense híbrids.”
Per acabar la Jornada d'Electromobilitat, es va organitzar una visita al projecte ECOASIS de Circutor, un concepte nou i disruptiu de Circutor que permet, a qualsevol lloc de la geografia, construir una estació de servei amb recàrrega per a vehicle elèctric o d'hidrogen, sense necessitat de connexió a la xarxa elèctrica.