El CEEC ha celebrat aquest matí el 5è seminari del cicle Hidrogen en Acció que impulsa el Grup de Treball d’Hidrogen de l’entitat, i que en aquesta ocasió ha estat dedicat als vectors energètics alternatius i combustibles sintètics. La jornada virtual, ha comptat amb la presència del director comercial de C2X, David Izquierdo, qui ha posat el focus en el paper del metanol verd per descarbonitzar múltiples indústries, com ara la marítima, la petroquímica o la del transport i logística. Izquierdo ha parlat de les oportunitats i reptes associats a aquest combustible alternatiu així com de les diferents vies de producció existents en l’actualitat.

La sessió ha estat moderada per la coordinadora del grup de treball d’hidrogen del CEEC, Teresa Navarro, qui ha fet una breu introducció a les aplicacions actuals de l’hidrogen, que se situen al voltant de la indústria química, l’amoníac, que concentra un ús del 60%, o el metanol amb un 15%. Amb tot, tal com ha explicat la també cap d’H2 i solar a Indox Energy Systems, les previsions per 2050 indiquen que les aplicacions de l’hidrogen seguiran consolidant-se en altres àmbits que ara encara tenen valors residuals, com ara la generació de calor i la descarbonització de la mobilitat amb un 30% d’ús previst respectivament.

Seguidament, Navarro ha donat pas al convidat d’aquest 5è seminari David Izquierdo, director comercial de C2X, una empresa que té com a objectiu accelerar la disponibilitat de metanol verd per al sector químic, marítim i de l’aviació, contribuint a la seva descarbonització en els pròxims anys. Izquierdo ha començat esmentant alguns dels projectes que la companyia té actualment en marxa tant a Espanya, Egipte com als Estats Units. “Darrerament, hem tancat una col·laboració amb SunGas Renewables, líder en gasificació de biomassa als Estats Units, amb els quals estem intentant desenvolupar un projecte de metanol de 400.000 tones per any a Louisiana”, ha comentat sobre el que serà “un dels projectes més grans del món en aquest àmbit”. En paral·lel, a Espanya, concretament a Huelva, també estan duent a terme un projecte de 300.000 tones de metanol amb CEPSA.

Izquierdo ha continuat la seva intervenció parlant del pes creixent que està guanyant el metanol verd en l'actualitat. “La demanda s'està situant en 100 milions de tones a l'any”, ha indicat, tot fent referència a les múltiples aplicacions que té en diverses indústries com ara la química, l'electrònica, la cosmètica, la farmacèutica o la de l'automoció i transport. "El metanol verd permet substituir els hidrocarburs i això el fa molt atractiu per a les navilieres i el transport marítim”, ha afirmat Izquierdo, qui ha comentat que en la descarbonització d'aquest sector predominen tant el metanol com l'amoníac, amb la diferència que el metanol ja està molt més implantat.

En aquest sentit, el director comercial de C2X ha parlat dels avantatges del metanol verd, el qual, ha dit, ha de permetre reduir les emissions en indústries que tenen processos que no es poden electrificar. Izquierdo ha destacat que el potencial del metanol verd es deu al fet que “es pot produir a gran escala, és fàcil d'emmagatzemar i transportar i és un combustible que ja s'està utilitzant”. Tot i així, ha volgut deixar clar que “l'inconvenient principal encara és el preu”, ja que és més car que els combustibles fòssils. També, ha afegit, té la meitat de la densitat energètica que la gasolina i en l'emmagatzematge requereix el doble d'espai que en el cas dels combustibles fòssils.

Izquierdo també s'ha volgut aturar a parlar de les diferents vies de producció renovable del metanol que existeixen actualment que trenquen amb les derivades de l'ús del carbó. El director comercial de C2X ha fet referència al reformat de biometà malgrat la seva “escalabilitat limitada”, la gasificació de la biomassa i l'electròlisi, on es combina l'hidrogen amb diòxid de carboni biogènic, com les principals fórmules de producció d'aquest combustible alternatiu.

I per últim, també ha detallat els reptes per escalar el metanol verd i que posen en risc el seu desenvolupament. El director comercial de C2X ha apuntat a la incertesa de la demanda i la manca de compradors com una de les causes d'un possible estancament, motiu pel qual, ha dit, cal incentivar la demanda, tal com s'ha fet en la indústria de l'aviació a través de la normativa de ReFuelEU Aviation. Seguint amb els reptes, Izquierdo també ha assenyalat la maduresa de la tecnologia, la diferència de costos entre els combustibles fòssils i verds, i la planificació de la infraestructura com a altres possibles barreres a tenir en compte en el desenvolupament del metanol verd. “Necessitem tenir més certesa en el cost, en la tecnologia i els permisos, ja que aquests projectes són més complicats del que hem vist fins ara.”, ha comentat Izquierdo, qui en l'àmbit de la regulació ha demanat “estandarditzar processos, focalitzar aquests permisos en un sol ens i automatitzar”.

Izquierdo ha continuat la seva intervenció responent les preguntes de la trentena d'assistents al webinar i ha conclòs la seva participació celebrant els esforços de descarbonització que estan fent les diverses indústries, on els combustibles verds com l'amoníac o el metanol verd “hauran de conviure”. Izquierdo ha posat com a exemple il·lustratiu de les fites aconseguides en aquest àmbit el cas de l'empresa multinacional Maersk, que a l'abril va dur a terme el primer trajecte en la ruta d'Àsia-Europa amb un vaixell contenidor, l'Astrid Maersk, funcionant amb metanol verd.

Noves sessions a partir de la tardor

Aquesta sessió clou un cicle de 5 sessions dedicades a parlar sobre les noves aplicacions i oportunitats de l'hidrogen en diversos tipus d'indústria, en què experts i especialistes del sector convidats pel Grup de Treball d'Hidrogen del CEEC, han aprofundit i compartit el seu coneixement en àmbits específics d'aplicació d'aquest vector energètic, com ara en la descarbonització de processos tèrmics industrials, la mobilitat o sistemes elèctrics aïllats.

Segons ha comentat la coordinadora del Grup de Treball d'Hidrogen, Teresa Navarro, està previst que aquestes sessions tinguin continuïtat a partir de la tardor amb "seminaris tecnològics i sobre aspectes operatius".