- Els clústers del CEEC i Feeling Innovation by STANPA (FIbS) han presentat aquest migdia els resultats del projecte Net Zero Beauty Industry, un projecte col·laboratiu que persegueix millorar la gestió de l'energia a la indústria de la perfumeria i la cosmètica.
- Durant la jornada les dues entitats han presentat un informe de l'estat de l'art d'aquesta indústria en l'àmbit de la gestió energètica amb recomanacions i solucions per a les empreses del sector.
- El projecte Net Zero Beauty Industry, coordinat pel CEEC i el FIbS, compta amb el suport del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme que li va atorgar l'any passat finançament a través del programa d'Agrupacions Empresarials Innovadores (AEI).
El Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya i Feeling Innovation by STANPA han presentat aquest migdia els resultats del projecte Net Zero Beauty Industry que suposen un avenç en el procés de descarbonització de la indústria cosmètica i de la perfumeria. Entre els resultats del projecte hi ha un informe amb recomanacions i solucions perquè les empreses d‟aquest sector puguin afrontar els reptes energètics més immediats.
En l'obertura de la jornada, Susana Arranz, directora d'Innovació i Internacionalització de STANPA, ha assenyalat que “la indústria de la perfumeria i la cosmètica treballa en el disseny de productes i processos que minimitzin la seva empremta ambiental, i que aquest projecte els permetrà accelerar els seus plans de descarbonització i transició energètica i assolir els objectius de neutralitat climàtica”.
Per part seva, el gerent del CEEC, Francesc Ribera, ha destacat la “forta voluntat” per part del sector de la cosmètica i la perfumeria per ser més sostenible, posant com a exemple l'ús de l'eficiència energètica i l'increment de la penetració de les renovables en aquest sector en els darrers anys. Segons Ribera, aquests progressos han permès aquesta indústria assolir una "major sobirania energètica i cotes més grans d'autogeneració d'energia".
Al seu costat, Irati Herrero, coordinadora del projecte, ha presentat les conclusions obtingudes després de fer una enquesta de diagnòstic a les empreses del sector de la perfumeria i cosmètica i una sèrie d'entrevistes a empreses representatives d'aquest àmbit.
Aquest diagnòstic ha resultat crític per fer un retrat de l'estat de l'art en matèria d'ús eficient de l'energia i quins són els principals reptes comuns a què s'enfronta el sector, destacant la necessitat de la millora en climatització, la posada en marxa de solucions digitals destinades a la gestió de l'eficiència energètica i incorporar un coneixement més gran sobre models de finançament d'aquest tipus d'inversions i compra d'energia. Tot el coneixement generat ha quedat plasmat a l'informe de l'estat de l'art, acompanyat per formacions tècniques liderades per experts del CEEC.
L'esperit col·laboratiu del projecte ha quedat reflectit en la jornada de presentació, que ha comptat amb l'assistència de més de 40 representants d'empreses del sector de perfumeria i cosmètica, així com d'empreses tecnològiques i expertes en gestió de l'energia del CEEC, que han tingut l'ocasió de reunir-se bilateralment per explorar conjuntament solucions tecnològiques que responguin a les necessitats detectades i la posada en marxa de projectes futurs.
Més endavant, durant el transcurs de la jornada, el president del CEEC i cap de Gestió Activa de l'Energia a Schneider Electric, Joaquim Daura, ha moderat un interessant debat i intercanvi de punts de vista respecte als reptes que planteja la gestió de la reducció d'emissions de la cadena de valor de les organitzacions, que s'emmarca en el tipus d'abast 3.
Daura ha posat en valor que més del 50% de les empreses del sector cosmètic hagin integrat els objectius de descarbonització dins de la seva estratègia principal. També ha fet un repàs als diferents tipus d'abast per a la reducció d'emissions de les organitzacions, posant el focus en el tipus d'abast 3, que comprèn totes aquelles associades a la cadena de valor.
En aquest punt, el product manager de Tandem HSE, Pol Carreras, ha parlat de la dependència existent dels proveïdors per al càlcul d'emissions, un fet que “obliga a avaluar la relació amb ells” i dissenyar estratègies per recopilar les seves dades de forma més eficient. En aquest sentit, la consultora sènior en canvi climàtic i serveis en sostenibilitat de Natura Bissé, Ariadna Baró, ha posat el focus en la importància de “detectar les activitats més rellevants”, i “establir bé els partners”, ja que si es tenen en compte repercutiran positivament en el càlcul d'emissions.
Més informació del projecte
El projecte Net Zero Beauty Industry, coordinat pel CEEC i el FIbS, compta amb el suport del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme que li va atorgar l'any passat finançament a través del programa d'Agrupacions Empresarials Innovadores (AEI).
Els propers passos inclouen:
- Publicació de l'informe de l'estat de l'art de la gestió de l'eficiència energètica de la indústria de la perfumeria, la cosmètica i la cura personal.
- Presentació d'un catàleg de solucions tecnològiques que respongui als reptes detectats.
- L'impuls de projectes col·laboratius de R+D+i entre les empreses dels dos clústers que garanteixin un ús intel·ligent i eficient de l'energia a la indústria de la cosmètica i la perfumeria.
Amb aquesta iniciativa, el sector de la cosmètica i la perfumeria segueix mostrant el seu compromís i la posada en marxa d'una estratègia per assolir els seus objectius de descarbonització, d'acord amb la nova legislació i normativa europea per a la reducció d'emissions.