Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, ha explicat en els ‘Cafès CEEC’ del Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya que el port està avançant en dos projectes pilot d'electrificació, que s'emmarquen en un Pla de Descarbonització amb l'objectiu de ser un port neutre en emissions en 2050.

L'electrificació del port pretén convertir-se en realitat començant per la terminal BEST, on hi ha una potència disponible per a iniciar operacions de càrrega i descàrrega d'embarcacions amb energia elèctrica i en la terminal de Trasmediterránea.

Des del port ja han demanat a Red Eléctrica de España (REE) una connexió en alta tensió per a disposar de capacitat per a dur a terme l'electrificació dels seus molls. També s'està desenvolupant un Pla de generació d'energies renovables per a garantir que l'electricitat per a connectar vaixells sigui d'origen renovable i, per tant, sense petjada de carboni. A més, Conesa ha explicat que el Port de Barcelona “concedeix bonificacions en les taxes per als vaixells més nets”.

Dins del Pla de generació d'energies renovables, una de les iniciatives presentades ha estat la instal·lació de plaques fotovoltaiques en les cobertes dels edificis amb una potència generadora de 92 MWp i una producció de 120 GWh.

La presidenta del Port de Barcelona també ha esmentat la necessitat de promoure la mobilitat sostenible, transportant mercaderies mitjançant ferrocarril.

Finalment, Mercè Conesa s'ha mostrat oberta a treballar amb el CEEC per a avaluar els pros i contres de la gestió energètica, ja que el Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya compta amb més de 170 empreses expertes en eficiència energètica.