El Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya va celebrar ahir a l’hotel Seventy una nova edició del CEEC Business Lunch dedicada al procés de descarbonització que viu el Port de Barcelona. La jornada, que va batre rècords d’assistència amb la presència de mig centenar de persones, va tenir com a convidat destacat el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, qui va fer la ponència ‘El procés de descarbonització al Port de BCN i les principals accions per incrementar l’eficiència energètica’.
El president del clúster i cap de Gestió Activa de l’Energia a Schneider Electric, Joaquim Daura, va se l’encarregat de donar la benvinguda als assistents, subratllant la importància de la infraestructura del Port amb algunes dades que parlen del seu pes específic dins la indústria marítima. “El port de Barcelona representa el 24% del comerç marítim exterior d’Espanya i és el primer port del sistema portuari espanyol en ingressos i en valor de mercaderies”. Daura també va destacar els “250.000 llocs de treball, sumant directes i indirectes” que genera el Port i la importància de la seva activitat econòmica que representa un 2% del PIB a Catalunya.
Aquesta breu introducció va donar pas a la ponència per part del director general del Port, José Alberto Carbonell, al voltant de les accions de descarbonització que està duent a terme aquesta infraestructura. Carbonell va xifrar en 350 mil tones les emissions de carboni anuals del Port i que representen un 10% de les emissions totals a la ciutat de Barcelona.
Per aquest motiu, una de les accions contemplades al Pla Estratègic 2021-2025 del Port per reduir emissions ha estat descarbonitzar el transport terrestre d’entrada i sortida de mercaderies dins les seves instal·lacions. Carbonell va explicar que una de les mesures és potenciar l’ús del ferrocarril, el qual ha augmentat un 16%, tot i revelar que “ara s’està reduint per la caiguda de les exportacions del país vinculada a la sequera i per la pròpia fiabilitat del servei”. En aquest apartat, també va fer referència a la necessitat de descarbonitzar els vehicles pesants i va afirmar que “el subministrament de combustibles alternatius als ports ha d’ajudar en aquesta transformació”, posant com a exemple projectes lligats a l’hidrogen.
Posteriorment, el director general del port també va posar en valor projectes que han permès augmentar la capacitat de la infraestructura per obtenir energies renovables. Carbonell va destacar la producció de 115 GW d’energia solar fotovoltaica gràcies a les actuacions realitzades a la zona de magatzem logístic i a l’àrea de pàrquing de cotxes del port que proporciona una potència instal·lada de 85 MW. “Estem parlant d’un terç de la totalitat del consum de les terminals”, va afirmar.
Dins d’aquesta estratègia de descarbonització però, el director general del Port va referir-se al “projecte estrella” d’aquesta infraestructura que consisteix en l’electrificació dels molls i el subministrament d’energia elèctrica als vaixells. “És un projecte molt agosarat, amb més de 130 MEUR, que afecta creuers, ferris i contenidors en aquesta primera fase”, va afirmar Carbonell, qui va insistir en la seva importància, tenint en compte que el 70% de les emissions provenen dels vaixells -unes 250 mil tones anuals-, i també en el seu “abast global”, amb només dos ports més a Europa amb una infraestructura similar.
Pel que fa als combustibles alternatius, José Alberto Carbonell va començar parlant del paper del metanol que algunes companyies ja estan utilitzant i que es planteja com una de les principals alternatives als combustibles fòssils en el transport marítim. Tot i així, va voler deixar clar que el repte dels vaixells no és que puguin funcionar amb aquest combustible “sinó que es pugui produir en un volum suficient”. “Els vaixells del món consumeixen 300 milions de tones de combustible, i els ports ens hem de preparar perquè les nostres infraestructures puguin subministrar-lo en quantitats suficients”.
Un cop finalitzada la ponència, la jornada va continuar amb el dinar entre representants del Port i d’empreses i organitzacions associades al clúster. En total s’hi van aplegar més de mig centenar de persones, una xifra que va batre tots els rècords d’assistència en el darrer any pel que fa a edicions del CEEC Business Lunch, i que va permetre els assistents fer networking i establir noves col·laboracions.