A les acaballes de 2024, el Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto  Democrático va obrir la Consulta Publica del Proyecto de Orden que estableix un mercat de capacitat. Aquest mecanisme innovador està pensat per reforçar la seguretat del subministrament elèctric i satisfer el consumidor en tot moment, incloses aquelles situacions en les que la demanda es dispara o en las que es donen contingències inesperades. Alineada amb Europa, aquesta mesura posa l’accent en la sostenibilitat i la resiliència davant dels reptes d’un sistema energètic en transició.

En aquest context, l’electrificació de la mobilitat esdevé rellevant, ja que impacta directament en la infraestructura de les xarxes de distribució elèctrica. L’augment de la mobilitat elèctrica respon, entre altres aspectes, a una societat cada cop més conscient del seu impacte, això com als avenços tecnològics i l’aparició de models més assequibles. Aquesta tendència implica, alhora, un augment considerable en la demanda d’energia, tant de punts de recàrrega públics com de privats. Les xarxes elèctriques de distribució, que tradicionalment s’han dissenyat per a un consum més previsible i estable, es troben ara davant de la necessitat d’adaptar-se a un perfil de consum molt més dinàmic i imprevisible. En resum, tenen el repte de seguir donant un bon servei, amb més consum i una generació que dependrà de quan bufi el vent o surti el sol.

Un element clau en aquest procés ha estat l’Alternative Fuels Infrastructure  Regulation (AFIR), aprovada durant la presidència espanyola del Consell de la Unió Europea el 2023. Aquest reglament promou el desplegament d’una infraestructura de recàrrega accessible i adequada, assegurant que les xarxes elèctriques es mantinguin flexibles i segures. Però, malgrat l’impuls normatiu, encara hi ha molta feina a fer, especialment en entorns urbans densament poblats o en zones amb un alt volum de transport pesat electrificat, on la demanda energètica pot superar la capacitat de les infraestructures existents. D’aquí que esdevingui essencial implementar estratègies que ajudin a equilibrar la corba de demanda energètica. Tecnologies de gestió de la demanda, així com tarifes variables, podrien incentivar el consum en hores vall i reduir la pressió sobre la xarxa. Fan falta mesures que afavoreixin una gestió més eficient del sistema.

El Vehicle-to-Grid  (V2G) és una de les solucions que permet integrar la mobilitat elèctrica amb el sistema elèctric. Aquesta innovació permet que els vehicles elèctrics no només consumeixin energia, sinó que també puguin retornar-ne a la xarxa quan sigui necessari. Com si fessin de ‘bateria distribuïda’, capaç de contribuir a l’estabilització de l’oferta i la demanda energètica. Però, perquè aquesta tecnologia s’implanti de manera generalitzada, caldrà superar reptes tècnics com la normalització dels sistemes de recàrrega i la interoperabilitat entre fabricants.

L’establiment d’un mercat de capacitat en el sistema elèctric marca un pas endavant cap a un model energètic més resilient i sostenible. Aquest mecanisme no només reforça la seguretat del subministrament, sinó que també permet la integració d’innovacions com la mobilitat elèctrica i la tecnologia Vehicle-to-Grid. Ara cal una planificació financera adequada i estratègies eficients de gestió de la demanda per, entre tots, contribuir a completar la transició energètica, garantint un futur més sostenible, segur i eficient per a la societat.