L’impacte de l’evolució normativa contínua i la necessitat d’ajudes per sufragar-la
En la primera etapa de desenvolupament de la infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics (IRVEs) a Espanya, que abasta els darrers 15 anys, s’ha arribat a la instal·lació de més de 40.000 carregadors d’accés públic. Aquest esforç s’ha realitzat amb l’objectiu clar d’impulsar l’electromobilitat i satisfer la necessitat principal de recàrrega dels primers usuaris consolidats de vehicles elèctrics (excloent els vehicles híbrids i considerant només els BEV), que actualment representen poc més de l’1,5 % del parc de turismes nacional i una mica més del 8 % de les noves matriculacions de turismes al 2025.
Un percentatge significatiu d’aquesta infraestructura de recàrrega correspon a punts de recàrrega connectats i comunicats, dels quals més del 75 % estan gestionats per empreses que actuen com a CPOs (Operadors de Punts de Recàrrega) i eMSPs (Proveïdors de Serveis de Mobilitat). Aquestes empreses ofereixen cada cop més serveis als seus clients gràcies a la comunicació contínua entre les estacions de recàrrega i les seves plataformes operatives, la qual cosa permet implementar estratègies de fidelització, preus dinàmics per incentivar la rotació de places i mecanismes per penalitzar un ús indegut.
Normatives emergents que transformen la recàrrega pública
La publicació de noves normatives el 2024 i les previstes per al 2025 implica la integració de funcions i elements addicionals als carregadors, tant de tecnologia AC com DC, afectant directament el seu funcionament. A continuació es resumeixen les principals mesures:
Reglament Europeu AFIR (a partir de juliol de 2024): Es requerirà disposar d’una solució de pagament universal i accessible, complementària a les aplicacions dels operadors de recàrrega. Segons la potència, les exigències són:
IRVEs > 50 kW (principalment DC): dispositiu de pagament amb lector contactless (TPV), amb un cost aproximat del 10 % del valor de la IRVE DC en cas de retrofit.
IRVEs < 50 kW (principalment AC): mecanisme de pagament segur mitjançant QR, amb un cost aproximat del 30 % en retrofit.
Metrologia – Ordre ITU/1475/2024: Aquesta reforma, que modifica l’Ordre ICT/155/2020, estableix un annex dedicat a les exigències metrològiques de les IRVEs d’accés públic. La incorporació de funcionalitats metrològiques serà obligatòria per a nous projectes a partir de gener de 2027 i per a la reforma de projectes existents a partir de gener de 2029. Les IRVEs hauran de proporcionar informació detallada i transparent sobre la recàrrega i les tarifes aplicades. Els costos estimats dels retrofit són del 20-25 % per a IRVEs DC i del 40 % per a IRVEs AC, en cas que sigui possible dur-los a terme.
Obligació de comunicació a REE i CNMC: Els CPOs i eMSPs hauran de comunicar a Red Eléctrica Española i a la CNMC les dades dinàmiques sobre la disponibilitat de les estacions de recàrrega i les tarifes mitjançant el protocol OCPI. En el cas dels punts de recàrrega no gestionats per operadors especialitzats, plataformes neutrals o els propis fabricants hauran de facilitar aquest intercanvi de dades a partir de finals de 2025.
Implementació de la norma ISO 15118: Aquesta norma representa un avanç crucial cap a la modernització de la infraestructura de recàrrega, especialment amb la seva modalitat Plug&Charge, que permet als conductors carregar els vehicles sense autenticar la seva identitat mitjançant targetes o aplicacions mòbils. L’adopció de la ISO 15118 millorarà l’experiència de l’usuari i optimitzarà la interoperabilitat entre diferents operadors. Tot i això, la seva integració en la infraestructura existent presenta reptes significatius, ja que molts carregadors requeriran renovacions de hardware i software.
Reptes i costos per als operadors: adaptar-se o quedar-se enrere
Aquestes exigències posen de manifest dos aspectes clau per als promotors d’infraestructura de recàrrega pública: la necessitat de seleccionar equips i fabricants que permetin fer retrofits en instal·lacions ja existents, i la importància de disposar d’ajudes que facin possibles aquestes modificacions sense que resultin prohibitives.
La perspectiva de no poder adaptar els carregadors existents a aquests nous requisits tecnològics és preocupant per als promotors (tant organismes públics com operadors), ja que un alt percentatge dels carregadors encara no s’ha amortitzat, i l’ocupació mitjana no supera el 10 %. El període mitjà d’amortització se situa al voltant dels 14 anys.
Davant aquest panorama de canvis constants, es recomana als promotors d’IRVEs d’accés públic realitzar una anàlisi exhaustiva a l’hora d’escollir proveïdor, ja que l’electromobilitat és un procés a llarg termini amb múltiples fites intermèdies. És fonamental pensar més enllà de les solucions puntuals i contemplar els canvis que es produiran en els propers anys.
Cas Circutor: experiència i solucions davant el canvi normatiu
Per a Circutor, ha estat essencial garantir l’especificació adequada dels equips i solucions en col·laboració amb els clients, promovent relacions professionals a mitjà i llarg termini i mostrant transparència respecte a les exigències normatives i les seves implicacions. Actualment, estem immersos en la planificació de retrofits de TPVs contactless per a carregadors DC, amb l’objectiu de complir els requisits del reglament AFIR. Durant 2025, es preveu ampliar aquests retrofits als carregadors AC i oferir solucions que compleixin amb les exigències metrològiques tant per a nous carregadors AC i DC com per a possibles retrofits.
Alejandro Valdovinos, Director Prescripció i Relacions Institucionals de Circutor