Impulsat pel desenvolupament del paquet de mesures Fit for 55 i REPowerEU, el mercat europeu de l'hidrogen verd donarà lloc a una evolució econòmica i d'infraestructures claus per a aconseguir l'objectiu de la descarbonització a partir de la dècada vinent. Els ports seran protagonistes en el seu desenvolupament i implantació mitjançant tres escenaris diferenciats previstos.

Així ho assegura l'informe  Study on Hydrogen in Ports and Industrial Coastal Areas, elaborat per Deloitte Bèlgica per a la Clean Hydrogen Partnership i cofinançat per la Unió Europea. El seu objectiu és informar i preparar a les parts interessades i als responsables polítics i identificar les àrees prioritàries que permetran superar les actuals llacunes tecnològiques o de seguretat per al seu desenvolupament en les zones portuàries de la UE.

Varis han estat els combustibles zero emissions o energies identificades com a candidates per a descarbonizar el sector. No obstant això, l'hidrogen d'origen renovable o hidrogen verd, és el més assumible i econòmicament viable comparat amb altres candidats.

L'informe encara va més lluny i el descriu com a “fonamental” per a substituir al gas fòssil, carbó i petroli en algunes indústries pesants i en el transport difícil de descarbonizar, és a dir, transport marítim, aviació o transport pesat de mercaderies per carretera.

Encara que consumir energia elèctrica renovable produïda de manera directa és més eficient, el seu subministrament és intermitent: la solar depèn del cicle dia-nit, l'eòlica del volum de vent i la hidroelèctrica necessita les reserves d'aigua dels pantans. 

“Per a evitar aquests pics de producció i disposar d'energia durant les 24 hores dia, existeixen dues grans estratègies: emmagatzemar l'excedent d'energia renovable en bateries o produir hidrogen a partir de l'electròlisi de l'aigua”, explica Daniel Ruiz, responsable de combustibles sostenibles del Port de Barcelona.

Un altre avantatge de l'hidrogen respecte a les altres alternatives és que es tracta d'un vector energètic que serveix de base per a sintetitzar moltes altres molècules. A partir de l'hidrogen verd generat per electròlisi de l'aigua amb energia renovable es pot sintetitzar metanol, metà o amoníac, entre moltes altres molècules. 

A més, l'hidrogen es pot usar directament, tant en un motor de combustió interna com, de forma més eficient, en una cel·la de combustible d'hidrogen.