El Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya i Feeling Innovation by STANPA han organitzat aquest migdia el segon webinar en el marc del projecte Net Zero Beauty Industry. En aquesta ocasió, la sessió ha estat dedicada a la digitalització per a la gestió energètica, un dels reptes detectats per STANPA dins la indústria de la cosmètica i la perfumeria.
Tot just començar el webinar, Alba Recio, tècnica de projectes I+D+I de FIbS, ha donat la benvinguda a la trentena d’assistents, fent una introducció al projecte, el qual pretén ser un motor per “millorar i optimitzar la gestió de l’energia al sector de la cosmètica i la perfumeria”.
Per la seva banda, el gerent del CEEC, Francesc Ribera, ha estat l’encarregat de fer una breu introducció sobre la importància de la digitalització i el seu impacte en la gestió de l’energia. Ribera ha posat en valor “la voluntat de transformació dels processos productius de la indústria cosmètica” i ha lloat els esforços fets per les seves empreses per fer una aposta per la “introducció de solucions innovadores per millorar la seva relació amb l’entorn”.
Seguint aquest fil, el responsable del CEEC també ha fet un repàs als obstacles detectats per implementar solucions renovables i ha avançat algunes de les propostes de millora recollides en l’informe de resultats del projecte, com ara desenvolupar estàndards de recopilació de dades o promoure la implementació de sistemes intel·ligents per a la gestió d’aquestes dades.
La sessió ha continuat amb una ponència per part de Santiago Ruiz, enginyer de processos i instal·lacions de Natura Bissé, qui ha compartit l’experiència de la companyia en la digitalització de l’energia i captació de les dades, que els ha permès reduir fins a un 20% el consum energètic l’any 2023. En l’àmbit de l’autogeneració, Ruiz ha anunciat que per a l’abril ja tenen prevista la instal·lació de 51 kWp d’energia a través de plaques fotovoltaiques per arribar al 100% d’autoconsum.
Obrint el primer dels blocs temàtics previstos, el vicepresident del CEEC i director de Màrqueting de Circutor, Bernat Garcia, ha fet una introducció a les darreres tendències en tecnologies per a la digitalització de la gestió de l’energia. Garcia ha fet referència a la importància de la integració de sistemes d’acumulació i digitalització de les xarxes per poder fer front als reptes associats a l’autogeneració i ha posat com a exemple grans plantes de generació de renovables com ara les centrals hidroelèctriques reversibles.
Al segon i últim bloc, representants d’empreses del clúster especialitzades en gestió energètica en la indústria han pogut presentar aplicacions pràctiques, orientades a la indústria cosmètica i de la perfumeria. Hi han participat David Vérez, Senior Project Manager d’ARCBcn, Patricia Abrudan, Directora Consultoria ESG i Descarbonització de JG Ingenieros, Jordi Rabat, CEO & Fundador d’Energy Tools, Ricard Gorgues, Director d'Operacions de CEFINER i Roger Marcos, Country Manager Spain a Spacewell Energy.
Després d’un espai per a preguntes i comentaris per part dels assistents, la representant de FIbS, Alba Recio, ha tancat la jornada anunciant els pròxims passos del projecte Net Zero Beauty Industry. El pròxim 12 de març tindrà lloc una jornada presencial a la seu de STANPA a Barcelona en què es durà a terme una presentació de l’informe sobre l’estat de l’art de la gestió energètica en la indústria cosmètica i perfumeria i de resultats del mateix projecte. En la part final ambdues organitzacions també tenen previst un espai de networking per connectar empreses de tots dos ecosistemes. Per últim, i ja al mes d’abril, també tindrà lloc el 3r taller online sobre finançament de mesures d’eficiència energètica i contractació.