• A la segona jornada de la Immersió Estratègica es van tractar les tendències actuals dels sectors de cadascun dels clústers organitzadors de l'esdeveniment, el Clúster de l'Energia Eficient de Catalunya (CEEC), el Clúster Foodservice, el Clúster del sector vitivinícola català INNOVI i el Packaging Cluster.
  • Els eixos transversals que determinaran el futur de les empreses que conformen els quatre clústers seran la sostenibilitat i la col·laboració.
  • La següent Immersió Estratègica tindrà lloc el proper 18 d'octubre de 2021.

La segona jornada de la Immersió Estratègica 2020,trobada virtual Interclúster, va oferir quatre sessions paral·leles sobre les tendències actuals dels sectors de cadascun dels clústers organitzadors de l'esdeveniment: Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya, Cluster Foodservice, Cluster vitivinícola INNOVI y el Packaging Cluster.

D'una banda, el sector del packaging va explicar com les empreses i entitats de referència de tota la cadena de valor afronten les conseqüències de la pandèmia de la Covid19, amb visió prospectiva i holística. En aquest sentit, l'expert de Smithers Pira, Adam Page, va explicar les tendències en la indústria del packaging les quals estan desembocant en nous models de negoci, nous desenvolupaments i brand owners compromesos en trobar noves solucions al mercat. També es va posar sobre la taula la importància d'integrar la sostenibilitat en el lideratge i cultura de les empreses com a palanca d'innovació, i competitivitat, segons va exposar Sonia Ruiz, fundadora de NOIMA.

En aquest mateix camp, es va detectar que és necessària la col·laboració i l'activisme corporatiu que defineixen el model de valor pròxim a la circularitat i la innovació social. De la mateixa manera, que es necessiten líders amb una visió estratègica i amb coneixement del marc legislatiu en què ens trobem, com així ens va explicar Axel Darut, de CITEO, i Alex Walker-Love, de CEFLEX.

La Responsable en Sostenibilitat d'AECOC, Cinta Bosch, va introduir la taula rodona a través de la visió dels consumidors davant la crisi de la pandèmia: "Els consumidors demanen que les empreses s'esforcin a millorar l'impacte de les seves accions en el medi ambient". En la ment de les companyies també està prioritzar la sostenibilitat, la seguretat alimentària o el comerç local en la seva estratègia empresarial.

A la taula rodona amb experts de Danone, Nestlé i Coca-Cola, es van donar exemples representatius de la feina que estan realitzant aquestes empreses en aquest sentit com el cas situat a França, on l'empresa Danone facilita els ferments perquè qualsevol persona pugui fer la seva propi iogurt a casa. Aquesta és una manera sostenible de reduir els residus generats a la llar. I és que, segons va afirmar Pedro Ruiz, Environmental Sustainability Engineer a Nestle, "el packaging del futur estarà marcat per característiques que millorin la seva reciclabilitat en línia amb l'ecodisseny, com menys tintes o brillantors, per exemple".

A les ponències i taules rodones que pertanyen a el sector de la gestió eficient de l'energia, Santiago Blanco, de DNV GL, va argumentar que "la transició energètica troba dificultats en sectors com el transport, ja que té una transformació molt més lenta i també en els sistemes domèstics com la calefacció i els electrointensius, a nivell industrial ". Per la seva banda, Miguel Rodrigo, IDEA, ha explicat que "per aconseguir la transició energètica necessitem involucrar tots els ciutadans". Segons Manel Torrent, ICAEN, "a Catalunya tenim tots els fronts oberts en relació amb la transició energètica (edificació, mobilitat ...) i es s'ha de donar resposta de forma ràpida a cada sector des del Govern. Els sectors volen fer coses i esperen que el Govern doni senyals. A Catalunya ja estem enrere, perquè tenim un problema de país complex: només el 8% de l'energia és renovable ".

A la taula rodona sobre economia circular, es va concloure que qualsevol sistema econòmic ha de tenir en compte els recursos del planeta. Fins ara s'ha desenvolupat una economia lineal: extreure, produir, consumir i rebutjar, però ara estem en el "final d'aquesta era" i és necessària una transformació. Pel que fa a la taula rodona sobre digitalització de l'energia, es va coincidir que la digitalització no és un canvi tecnològic, sinó social perquè ha anat directament a les necessitats de les persones.

En les intervencions referents al sector vitivinícola, es va constatar que les dones han incrementat substancialment el consum de vi i que és un molt bon moment per anunciar-se, ja que els competidors no ho estan fent. Maurici Olivé, de DAMM, va explicar que respecte els canvis estratègics, cal que es passi de grans inversions industrials a canvis tecnològics, és a dir, digitalització i inversions que permetin a les empreses a avançar-se als canvis de mercat. "Per DAMM la digitalització comença al camp, on s'han integrat en una sola plataforma totes les dades agronòmiques obtingudes a través de sistemes de teledetecció", segons Olivé.

Per la seva banda, Raúl García, d'Inèdit, ha posat en relleu que pel que respecta al packaging, només amb petits canvis en materials o en la concepció d'aquest, es pot reduir l'impacte. A més, també va fer una gran incidència en l'anàlisi del cicle de vida del producte "com a eina per reduir substancialment l'impacte que té en el medi ambient".

Segons, Carlos M Gasol, d'Inèdit, el projecte ReWine, un projecte demostratiu de quatre anys amb finançament europeu (LIFE), reutilitza ampolles per al sector vitivinícola. "Mitjançant aquest procés s'ha pogut demostrar una reducció notable en la petjada de carboni. Per tant, és important tenir-ho present com a solució a implementar el més aviat possible ".

Per últim, sobre els reptes i oportunitats de el sector foodservice, es va mostrar la realitat i l'evolució del retail al foodservice mitjançant exemples que es van dur a terme al llarg d'aquests anys. Es va posar èmfasi a la feina en família i la importància de temes com la sostenibilitat i l'economia circular. En la seva intervenció, José Luis Cabañero, Eatable Adventures, va explicar la idea innovadora de Eatable Adventures destacant la importància de les startups en la innovació i adaptació als canvis que està vivint la societat actual.

Finalment, es van tractar temes de sostenibilitat en el camp del packaging. Es van presentar els nous models i formats de treball que tenen en l'empresa Inèdit de cara als propers anys en matèria d'envasos sostenibles i circulars. Seguidament, es va mostrar el projecte sobre packaging que es durà a terme el proper any 2021 amb els clústers de Packaging i Foodservice.I, finalment, Mar Güell, de el Departament de Sostenibilitat de Danone va oferir la visió de la seva empresa en aquest camp, explicant el sistema B Corp de el qual en formen part i està lligat a la idea de Valor Compartit que des d'Europa i el Clúster Foodservice es pretén potenciar.

 La següent Immersió Estratègica tindrà lloc el proper 18 d'octubre de 2021.