La nova factura de la llum, que ha entrat en vigor aquest 1 de juny, pretén incentivar un consum més eficient de l’energia, amb la voluntat que l'import del rebut depengui més de quan es consumeix, amb el trasllat dels consums a les anomenades hores 'vall'.

Així, els preus dels peatges i càrrecs seran diferents entre els períodes horaris, tant de potència com d'energia. En el cas de la potència, es defineixen dos trams horaris: 'punta' i 'vall', mentre que pel que fa al consum, es fixen tres trams horaris: 'punta', 'pla' i 'vall'.

Aquest model, pioner pel que fa a la resta de països d'Europa obre la porta a aquest abaratiment en el rebut de la llum dels consumidors per mitjà d'uns comportaments eficients en el consum i incentivant traslladar els consums d'electricitat des de les hores de màxima demanda elèctrica les de menor ús, el que reduirà la necessitat de dur a terme noves inversions en xarxes.

En aquest sentit, destaquen que més de el 50% de les hores de l'any són de les anomenades 'vall', on el consum és un 95% més barat que en els períodes 'punta'.

Amb aquest nou model , diversos estudis indiquen que l’estalvi que pot suposar el nou model, es situa a l’entorn dels 130 euros anuals per al consumidor domèstic.

Així mateix, el nou model vol permetre un increment d’aquest estalvi mitjançant la possibilitat d’ajust de la potència contractada en cadascú dels períodes i amb l’aplicació de com el repartiment de consums.

L’aplicació d’aquest nou model correspondrà a les comercialitzadores, que en el cas dels consumidors adherits a la PVPC, aplicaran els nous peatges i càrrecs per períodes horaris.. En el cas dels consumidors en el mercat lliure, el comercialitzador haurà d'adaptar el preu del contracte.

Amb el nou model, s’incentiva que el consumidors apliqui criteris de consum adaptant les seves potències contractades i les seves pautes de consum als nous períodes horaris.

Es evident que aquest és un canvi que comporta una certa complexitat per al consumidor i en aquest sentit cal indicar que es fa necessari un gran exercici de formació i informació, tant per part de l’administració com per part de les pròpies comercialitzadores.

En aquest sentit, el desenvolupament d’eines com un comparador d'ofertes, han de permetre al consumidor la comprensió més clara del canvi que suposa el nou marc tarifari.

Queda per veure, quin efecte tindrà aquesta modificació pel que fa a la millora de l’eficiència energètica per part dels consumidors i quin estalvi en el consum energètic pot representar, atesa la necessitat d’adopció de mesures “actives, per part del consumidor.

La situació d’emergència climàtica ens obliga a prendre mesures per a ser més eficients en el nostre consum de recursos. En aquest entorn, la implementació de “senyals de mercat” que incentivin la presa de decisió per part del consumidor i que en facilitin l’empoderament és una mesura positiva pel que suposa d’estímul cap a un ús d'energia elèctrica més eficient i hàbits de consum més responsables.