• El centre tecnològic Eurecat destaca que es preveu que el 2030 un 40 per cent dels nous cotxes que es fabriquin siguin elèctrics o híbrids
  • Es passarà d’un model de propietat a un model de pagament per ús i hi ha un gran potencial per a la connectivitat i digitalització en tots els nivells
  • Els fabricants ja estan fent proves de conducció autònoma i comencen a sumar-se a la tendència de l’actualització constant a nivell de software

L’electrificació dels motors, la mobilitat compartida, la connectivitat, la conducció autònoma i l’actualització constant del software són les cinc principals megatendències que estan marcant la innovació tecnològica en el sector de l’automoció, un àmbit on es preveu que un 40 per cent dels nous cotxes que es fabriquin siguin elèctrics o híbrids el 2030.

Així ho exposa el cap de Desenvolupament de Negoci del Mercat d’Automoció del centre tecnològic Eurecat soci del CEEC, Alfred Beltran, qui subratlla que el vehicle elèctric “és una tendència molt clara en el sector, tot i que també té alguns reptes associats que s’han de tenir en compte i que s’han d’intentar solucionar”, com la infraestructura de recàrrega o la falta de matèries primeres per a la fabricació a gran escala de les bateries o que “els vehicles elèctrics a dia d’avui són encara més cars en comparació amb els convencionals”.

Des de la seva perspectiva, “passarem també d’un model de propietat a un model de pagament per ús, una evolució que té tot el sentit del món a dia d’avui, on hi ha grans ciutats congestionades, amb nivells alts de contaminació i problemes d’estacionament”. Aquest potencial es reforça “si afegim que el cotxe el fem servir molt poc, perquè la major part del temps tenim el cotxe aparcat o sense utilitat i, a més, ens estalviem altres factors com el cost de la compra o el seu manteniment”, afirma.

Pel que fa a la connectivitat, “estem parlant a tres nivells”, que són “la connectivitat entre vehicles, que ens pot donar informació en temps real de possibles incidències que hi hagi a la via, com un accident o la presència d’un cotxe avariat, algun desperfecte en el paviment o la presència de gel”; també s’ha de parlar de la connectivitat entre el cotxe i la infraestructura, com senyals de trànsit o semàfors, i entre els ocupants del vehicle i el món exterior, de manera que la gent pugui treballar des del vehicle o es pugui connectar a les xarxes socials, entre altres prestacions, continua el cap de Desenvolupament de Negoci del Mercat d’Automoció d’Eurecat.

Una altra tendència de futur “és que acabi desapareixent el conductor i sigui el vehicle qui prengui les decisions”, detalla Alfred Beltran, que destaca que hi ha cinc nivells de conducció autònoma. En aquest apartat, la majoria dels cotxes que s’estan fabricant a dia d’avui es troben ja a nivells 1 o 2, i s’estima que d’aquí a 10 anys tindrem vehicles totalment autònoms (nivell 5). De fet, especifica, “s’estan fent ja algunes proves per part de grans fabricants i la tecnologia està més o menys disponible”.

Per altra banda, la necessitat d’actualització constant i la importància cada cop més rellevant del software i de la personalització dels vehicles porta els clients a voler productes punters i d’últim nivell i s’ha convertit en una nova tendència que “ve a trencar el cicle natural dels fabricants que cada sis anys llancen al mercat un nou model”, una dinàmica que “és massa tradicional i desfasada per als usuaris actuals, que volen tenir sempre un cotxe personalitzat i amb funcionalitats avançades”, remarca David Pardos, desenvolupador de Negoci del Sector de l’Automoció d’Eurecat.

Per aquest motiu, s’han desenvolupat les actualitzacions de software del vehicle a través del núvol (Over The Air Update) i el Software com a Producte (SaaP), on l’usuari “disposa d’un cotxe amb una versió de software inicial que passat un temps pot actualitzar amb una nova versió que el fabricant posa a la seva disposició amb millors prestacions i característiques, com passa ja fa temps amb els mòbils”, assenyala David Pardos.

Totes aquestes tendències dibuixen un escenari marcat per “la ràpida evolució del sector de l’automoció, tant a escala tecnològica com de models de negoci i això significa transformació i innovació a tots els nivells, des de les principals marques i els proveïdors fins als concessionaris i altres agents de la cadena de valor”, conclou el director de Desenvolupament de Negoci d’Eurecat, Guillem Quintana.