L’Aeroport de Lleida-Alguaire ha iniciat aquesta setmana la producció d’hidrogen verd a partir de l’energia fotovoltaica, mitjançant l’electrolitzador de l’empresa del clúster, INDOX Energy Systems. L’objectiu del projecte és convertir l’aeroport en un referent internacional per a la transició energètica de la indústria aeronàutica i aeroespacial, aspirant a atraure les principals empreses i organitzacions d’aquests àmbits que estiguin desenvolupant solucions basades en motors elèctrics, d’hidrogen i combustibles sintètics. L’electrolitzador d’INDOX generarà inicialment entre 5 i 6 tones d’energia verda, però l’objectiu és arribar a les 50 tones. Amb aquest projecte, l’aeroport de Lleida-Alguaire es converteix en pioner a l’Estat en desenvolupar energies verdes, i dels primers a Europa.

La consellera de Territori, Ester Capella, ha visitat l’Aeroport i ha posat de manifest que aquest programa demostra que “Catalunya aprofita tots els recursos que tenim a l’abast per mirar cap al futur”. Ha afegit que “Lleida-Alguaire s’ha consolidat com aeroport de manteniment, d’operacions i de formació, però que ara també es focalitzarà en ajudar la indústria aeronàutica a avançar cap a la sostenibilitat a partir de combustibles sostenibles”. “Estic convençuda que podrem atraure empreses”, ha sentenciat.

Per la seva banda, el president d’Aeroports de Catalunya, Daniel Albalate del Sol, ha recordat que Lleida-Alguaire és l’únic aeroport de l’Estat que està desenvolupant energies sostenibles per a l’aviació. “No n’hi ha cap altre que estigui en aquesta fase”, ha assenyalat. També ha explicat que és dels pocs aeroports que ho està fent a Europa, juntament amb l’Aeroport de Groningen, als Països Baixos, i dels aeroports de Tolosa i Lió, a França.

Durant l’acte, el director de l’Àrea d'Hidrogen i Solar d'INDOX, Albert Mitjà, va fer una presentació de l'electrolitzador i la tecnologia aplicada.

 La instal·lació

La producció es fa a través de l’electrolitzador d’INDOX amb una potència de 100 kw, que està connectat a les plaques solars de l’aeroport i a un dipòsit de 6 metres cúbics que permet emmagatzemar l’hidrogen generat. És un sistema desenvolupat amb tecnologia catalana, en una clara aposta per impulsar la indústria de les energies netes al país.

La previsió inicial és generar entre 5 i 6 tones anuals d’hidrogen, però l’objectiu és escalar el projecte en els pròxims anys per permetre a l’aeroport convertir-se en una illa energètica autosuficient, a més de continuar subministrant electricitat i hidrogen a les empreses. El parc fotovoltaic de l’aeroport disposa de 1.768 plaques solars, després de la recent instal·lació de 136 noves plaques. La intenció és anar incrementant també el nombre de plaques.

A l’espera que puguin arribar més empreses, l’hidrogen que es començarà a produir s’utilitzarà inicialment en els desenvolupaments previstos en el projecte aeroH2ub, en el qual hi participen l’aeroport de Lleida-Alguaire, l’empresa de combustibles alternatius Evarm i l’empresa d’aplicacions industrials per a drons Aldoratech. Concretament, Evarm preveu desenvolupar una solució amb hidrogen per als serveis handling, que engloben l’assistència en terra de les aeronaus. Aldoratech pretén portar a terme una solució de dron de transport de mercaderies propulsat per hidrogen verd.

El projecte de generació d’hidrogen verd preveu, en els pròxims 2 anys, una inversió de 3,2 MEUR, 1,8 dels quals provenen de fons europeus Next generation i la resta van a càrrec d’Aeroports de Catalunya, de l’Estat i de les empreses Evarm i Aldoratech, membres del Consorci aeroH2ub.