El passat octubre, la Presidència del Consell d’Europa i el Parlament Europeu van acordar una proposta per modificar el mercat elèctric de la Unió Europea. L'objectiu: donar estabilitat als mercats a llarg termini i impulsar els contractes de compravenda d'energia mitjançant contractes bidireccionals per diferència. Però, de què parlem quan parlem d’aquest tipus de contracte? Doncs d’aquells en els que els productors - amb baixes emissions de carboni - venen l’electricitat a un preu fixe, encara que el mercat estigui més car o més barat, i després liquida amb l’administració pública la diferència entre el preu del mercat i el preu que han acordat prèviament

I és que el sector elèctric gestiona dades a les que, tot i haver-hi avanços, els hi falta el dinamisme d'altres sectors com les telecomunicacions, on la interacció amb les dades és més àgil. Les dades suporten serveis energètics i fomenten la col·laboració – en diferents direccions-, essencials per a la descarbonització. La creació d'un espai europeu de dades energètiques busca millorar el subministrament energètic amb respecte ambiental, facilitant la interacció entre renovables, xarxes intel·ligents i aportant benestar als consumidors.

Mitjançant aquest espai de dades, es volen abordar reptes com el d’accelerar el desplegament de solucions energètiques baixes en carboni, fomentar l'eficiència energètica i l'acoblament sectorial (gas i calefacció, integració de sistemes de mobilitat, et.), possibilitar més flexibilitat i integració de les energies renovables al sistema elèctric europeu, accelerar la digitalització del sector i, en definitiva, impulsar la competitivitat.

Oferir serveis assequibles per millorar la societat implica que els actors energètics explotin les dades de manera eficient. La informació en temps real dels comptadors intel·ligents permet ajustar proactivament la gestió energètica. En un món digital, aquesta col·lecció d'informació possibilita analitzar mercats i els bessons digitals milloren la disponibilitat. Assolir aquests objectius requereix inversió i una col·laboració estreta entre els actors del sector per implementar casos d'ús valuosos.

Un aquí millor per la societat implica que tots els actors involucrats facin el seu paper. Per això, cal  col·laborar per anar més enllà i fer possible coses tan essencials com compartir dades, de forma segura i confidencial,  i trencar les actuals sitges per tal d’afavorir un enfocament comú. En aquest punt, el paper clau és el de les àrees o departaments d’Innovació, amb la funció de principal de cercar noves maneres de treballar i de ser més àgils i veure com, tot això, aterra en el dia a dia de les persones per millorar la seva quota de benestar.

La percepció més generalitzada és que el client, amb qui té més relació, és amb la seva empresa comercialitzadora d’energia. De fet, és tal la relació que, en la gran majoria de casos, no distingeixen entre comercialitzador i distribuïdor.  Però, a més a més, és que no han tingut cap relació amb el generador, que encara els queda més lluny.  Per trencar aquesta percepció, cal treballar la comunicació entre les empreses de distribució i els seus clients. Tots els actors energètics tenen una oportunitat si són capaços de demostrar com, el que estan fent gestionant dades, està millorant el servei a les persones i, alhora, està contribuint a la descarbonització. El repte és clar i el camí també, perquè ja sabem que passa per la transparència de les dades. I és que, cada cop més, la societat voldrà jugar i jugarà un paper més actiu en la seva relació amb el sector de l’energia i enrere quedarà una relació de dècades, basada en donar-li a un interruptor i feina feta.  I les dades han d’estar, sí o sí, al servei de la societat per contribuir al seu benestar.