La primera jornada de la Immersió Estratègica 2020, trobada virtual interclúster, celebrada aquest dijous de manera telemàtica ha conclòs que per transformar el futur de l’economia, tenint en compte el marc actual marcat per la crisi econòmica causada per la pandèmia de la Covid-19, serà necessari tenir present la sostenibilitat, la resiliència, la col·laboració i la innovació. L'alcalde de Granollers, Josep Mayoral, durant la seva benvinguda ha coincidit amb aquesta idea: “Tots plegats transformarem  el futur amb col·laboració, coneixement i el treball conjunt. La jornada d’avui és una bona mostra d’aquest intercanvi de sinergies entre sectors molt  diferents”.

L’esdeveniment ha començat amb la intervenció dels presidents dels quatre clústers impulsors de la Immersió Estratègica 2020, el Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya (CEEC), el Clúster Foodservice, el Clúster del sector vitivinícola català INNOVI i el Packaging Cluster.

En una primera intervenció, Artur Costa, President del Packaging Cluster, ha reflexionat sobre la importància que té actualment l’ecosistema clúster en les relacions interempreses, però ha advertit que “a partir d’ara s’ha de treballar en les relacions B2C, amb l’objectiu d’aconseguir posar el client al  centre”. Per la seva part, Álvaro Bailo, President del Clúster del sector vitivinícola català INNOVI, ha mostrat el seu interès en aconseguir que “les jornades d’Immersió Estratègica siguin una bona eina per a inspirar els  assistents i puguin extreure noves oportunitats de negoci. Raimon Bagó, President del Clúster Foodservice, ha posat sobre la taula la necessitat de què "un clúster s'adapti en cada moment a les necessitats  dels seus socis i sòcies i que això permeti estar a l’avantguarda de les  tendències que van sorgint en el seu mercat". Per últim, Esther Izquierdo, presidenta del Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya (CEEC), ha assenyalat que és important treballar conjuntament entre els diferents sectors presents en aquesta jornada, “ja que crear vincles entre  els quatre sectors farà que els socis de cada clúster es converteixin en més  forts i puguin tenir més oportunitats de negoci”.

La primera ponència ha anat a càrrec de Jaume Giró, President & Chief Executive Officer de Giró Consultants, qui ha reflexionat sobre els canvis més importants de la història recent i els seus impactes en la nostra forma de viure i en la societat del benestar que hem aconseguit. “Entre les claus d'aquesta societat en transformació, hem de prioritzar com resoldre la crisi sanitària  així com l'econòmica amb positivitat, justícia, democràcia, educació i informació contrastada”.

A continuació, l'Emili Rousaud, Fundador de Factor Energia, ha defensat que la sostenibilitat ha de ser un punt primordial dintre de l'estratègia empresarial i ha fet una anàlisi de l’horitzó energètic: “Hem de tenir molt present com utilitzar els  recursos propis per gestionar el consum energètic, amb noves tecnologies disponibles i amb el mínim d’impacte mediambiental. Actualment, tenim l'oportunitat de reindustrialitzar-nos, podem tenir l'energia més barata  d'Europa, ja que Espanya té un important potencial fotovoltaic i eòlic per la seva posició geogràfica privilegiada”.

Seguidament,  Santi Aliaga, Controller del Grup Vall Companys i CEO de Zyrcular Foods, ha manifestat que “hi ha tres reptes sostenibles: crear proteïnes alternatives,  millorar els mètodes de producció i vehicular el canvi d'hàbits de la gent". Tanmateix, ha afegit que per aconseguir-ho cal col·laborar, treballar la innovació, estar a prop de l'ecosistema start-up i ser proactius respecte als canvis.

Per la seva part, Joana Barbany, directora general de Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, ha defensat la necessitat de treballar en l'empoderament de les dones al sector tecnològic, “és necessari que lluitem diàriament contra la  bretxa digital, ja que tot i que hi ha més dones que estudien, que acaben els  seus estudis i que obtenen qualificacions més altes que els homes, el sector femení es valora a ell mateix com pitjor. En tenim una mostra en els alts  càrrecs, només el 7,9 % de les dones ocupen posicions executives dins del sector TIC”.

La jornada s’ha conclòs amb la taula rodona “Quines estratègies hauríem de seguir un cop  s'acabi la pandèmia”, en la que Cristina Alonso, Merchandising Manager d’Areas, ha explicat que “els clústers tenen visió 360º i són els  primers que detecten oportunitats, això ajuda a dur a terme estratègies o  polítiques empresarials dels seus socis. Tenen la capacitat de connectar a  empreses grans, mitjanes o petites". Maria José Cristòfol, Marketing Director de l’Europe Gourmet Division WE, ha exposat que "en  un moment de crisi no es pot ser ineficient, la situació ara és critica pel  sector foodservice, cal definir les prioritats i reflexionar què aportes a la  cadena de valor".

Segons Manel Xifra, president executiu de Comexi, "el teletreball en format  híbrid ha vingut per a quedar-se. De la mateixa manera que ho farà aquest  suport a distància, és a dir, les reunions distància. Serem més eficients en  aquest sentit". Eva Plazas, Directora tècnica de Caves Vilarnau, ha mostrat la necessitat de què “cal pensar en el global pel que  fa al producte, és a dir, que el seu packaging i la seva etiqueta siguin sostenible i també en què el producte sigui de proximitat". Per últim, Meritxell Arús, Directora de Màrqueting i Comunicació d’Schneider Electric ha mostrat la necessitat que “els ajuts que es rebran per part dels governs  és important que es destinin a desenvolupar projectes destinats a la  sostenibilitat".

La cloenda ha anat a càrrec de Ramon Tremosa, Conseller d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, qui ha posat sobre la taula que “els clústers permeten observar noves oportunitats de negoci, treballar de manera col·laborativa, fer networking i ajudar a sortir de la crisi actual”.

En la jornada que s’ha celebrat aquest dijous han tingut lloc més d’un centenar de reunions  B2B entre els professionals participants a través de les quals s’han compartit experiències, noves oportunitats de negoci i estratègies per estar a l'avantguarda de la indústria.

Demà divendres, 20 de novembre, tindran lloc diverses presentacions en paral·lel, focalitzades a diferents sectors involucrats, amb perfils com ara Damm, Danone, Coca-Cola, Casa Ametller o EIT InnoEnergy.