Ja es pot sol·licitar els ajuts del per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents (PREE)

Qui se’n pot beneficiar?

1. Poden ser persones beneficiàries, d'acord amb el que estableix l'article 11 de l'esmentat Reial decret 737/2020, de 4 d'agost, els subjectes següents:

a) Les persones físiques o jurídiques de naturalesa privada o pública que siguin

propietàries d'edificis existents destinats a qualsevol ús.

b) Les comunitats de propietaris o les agrupacions de comunitats de

propietaris d'edificis residencials d'ús habitatge, constituïdes d'acord amb el

disposa l'article 5 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, de Propietat Horitzontal.

c) Els propietaris que de forma agrupada siguin propietaris d'edificis, que

reuneixin els requisits que estableix l'article 396 del Codi Civil i no haguessin

atorgat el títol constitutiu de Propietat Horitzontal.

d) Les empreses explotadores, arrendatàries o concessionàries d'edificis, que acreditin aquesta condició mitjançant contracte vigent a llarg termini amb la propietat, que els atorgui facultat expressa per a escometre les obres de reforma objecte de l'actuació a incloure en el Programa.

e) Les empreses de serveis energètics (ESE) o els proveïdors de serveis energètics definits al Reial decret 56/2016, de 12 de febrer, pel qual es transposa la Directiva 2012/27/UE del Parlament Europeu i de Consell de 25 d'octubre de 2012, relativa a l'eficiència energètica, per la qual es modifiquen les directives 2009/125/CE i 2010/30/UE, i per la qual es deroguen les directives 2004/8/CE i 2006/32/CE, pel que fa a auditories energètiques, acreditació de proveïdors de serveis i auditors energètics i promoció de l'eficiència del subministrament d'energia.

Per poder ser beneficiàries hauran d'actuar d'acord amb el contracte que tinguin establert amb la propietat; dur a terme les inversions incloses en alguna de les tipologies d'actuacions recollides al Reial decret esmentat; i acreditar la seva actuació com a empresa de serveis energètics i la inversió realitzada.

f) Les entitats locals d'acord amb l'article 3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local i el sector públic institucional de qualssevol administracions públiques a què es refereix l'article 2.2 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre, de règim jurídic del Sector Públic.

g)Les comunitats d'energies renovables i les comunitats ciutadanes d'energia segons la definició de la Directiva 2018/2001 del Parlament Europeu i de Consell d'11 de desembre de 2018, relativa al foment de l'ús d'energia procedent de fonts renovables, i de la Directiva 2019/944 del Parlament Europeu i del Consell de 5 de juny de 2019, sobre normes comunes per al mercat interior de l'electricitat i per la qual es modifica la Directiva 2012/27/UE, respectivament; i les incloses a l'article 4 del Reial decret Llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.

2. Els ajuntaments, les diputacions provincials o les entitats locals equivalents i les mancomunitats o agrupacions de municipis catalans, les administracions de la Generalitat de Catalunya i qualssevol organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents de les referides administracions públiques, podran actuar en representació de comunitats de propietaris o altres propietaris d'edificis per promoure i gestionar la realització d'actuacions de rehabilitació energètica, en aquest cas hauran de formalitzar un conveni pel qual es designi a algun d'aquests subjectes de dret públic com a representant i destinatari del dret de cobrament de l'ajut, fent constar expressament els compromisos de l'execució assumits per cadascuna de les parts, i el repartiment de l'ajut que realitzarà el representant una vegada percebuda.

3. La definició d'edifici que es tindrà en consideració per aquesta convocatòria serà aquella que hi ha a l'article 3 del Reial decret 235/2013, de 5 d'abril, pel qual s'aprova el procediment bàsic per a la certificació de l'eficiència energètica dels edificis, o qualsevol modificació posterior.

Un edifici és una construcció amb sostre i parets en què s'empra energia per condicionar l'ambient interior; pot referir-se a un edifici en el seu conjunt o a parts del mateix que hagin estat dissenyades o modificades per ser utilitzades per separat.


Com s'aplica el pressupost i l'import dels ajuts?

1. L'import màxim destinat a la concessió de les subvencions que preveu aquesta Resolució és de 43.855.000,00 euros del pressupost de l'Institut Català d'Energia (ICAEN) per a l'any 2020.

2. Es podran incorporar a l'import destinat a la concessió de les subvencions, si s'escau, els romanents corresponents al pressupost que no s'hagués pogut destinar al finançament d'inversions directes incloses al programa PREE segons l'article 5.2 del Reial decret 737/2020.

3. Aquesta convocatòria es finança a càrrec de les partides dels articles 70 al 78, exclosos els conceptes 700, 710, 750, 762, 763 i 785, del pressupost de l'Institut Català d'Energia de l'any 2020.

4. D'acord amb l'article 13.4 del Reial decret 737/2020, a cada una de les activitats subvencionables es destinaran els imports següents:

Opció A, un total de 33.855.000,00 euros per a qualsevol dels usos descrits a l'article 13.3 i qualsevol actuació de les indicades a l'article 13.6 del Reial decret 737/2020.

Opció B, un total de 10.000.000,00 d'euros per a actuacions sobre un o diversos habitatges o locals d'un mateix edifici, considerades individualment o sobre parts d'un edifici, per a qualsevol dels usos definits a l'article 13.3 i per a qualsevol actuació de les indicades a l'article 13.6 del Reial decret 737/2020.

5.A la finalització de la vigència de la convocatòria, si alguna de les partides destinades a una de les opcions no s'hagués esgotat i una altra tingués llista d'espera, es podrà reassignar el pressupost entre tipus d'opcions i tipus d'actuacions.


Quins requisits es necessiten per obtenir la condició de persona beneficiària?

1.Les persones beneficiàries hauran de complir tots els requisits que determina l'article 12 del Reial decret 737/2020, de 4 d'agost, així com els que disposa aquest article.

2.Les persones físiques beneficiàries que compleixin el requisit anterior han de tenir la seva residència fiscal a Espanya.

3.Les persones jurídiques beneficiàries que compleixin amb l'apartat primer d'aquest article han de tenir el seu domicili fiscal a Espanya.

4.L'edifici objecte de l'ajut ha d'estar ubicat a Catalunya.

Les persones sol·licitants, en funció de la tipologia de beneficiari/ària, han de complir els requisits següents:

a) Donar ocupació, almenys, a un 2% de treballadors/ores amb discapacitat sobre el nombre total de treballadors/ores de l'entitat, o bé aplicar les mesures alternatives d'acord amb el que disposen l'article 42 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social; el Reial Decret 364/2005, de 8 d'abril, pel qual es regula el compliment alternatiu amb caràcter excepcional de la quota de reserva en favor de persones treballadores amb discapacitat; i el Decret 86/2015, de 2 de juny, sobre l'aplicació de la quota de reserva del 2% a favor de persones amb discapacitat en empreses de 50 o més persones treballadores i de les mesures alternatives de caràcter excepcional al seu compliment. Aquest requisit només és aplicable en el cas d'empreses amb una plantilla igual o superior a 50 persones.

b) Complir les obligacions tributàries davant l'Estat i la Generalitat i les obligacions davant la Seguretat Social. Aquest compliment s'haurà de mantenir al llarg de tot el procediment: en el moment de presentació de la sol·licitud, prèviament a la resolució d'atorgament i abans de rebre qualsevol pagament.

c) No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició de beneficiari/ària que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003).

d) Indicar, d'acord amb els agents socials, els mitjans que utilitzen per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe i per intervenir-hi en els seus centres de treball, d'acord amb la Llei 5/2008, del 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista (DOGC núm. 5123, de 2.5.2008). Aquest requisit només és aplicable en el cas d'empreses amb una plantilla igual o superior a 25 persones.

e) Complir els requisits establerts als articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística (DOGC núm. 2553, de 9.1.1998).

f) No haver estat sancionades, en resolució ferma, per la comissió d'infracció greu en matèria d'integració laboral de discapacitats o molt greu en matèria de relacions laborals o en matèria de seguretat i salut en el treball, durant l'any anterior a la convocatòria, d'acord amb el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, o, si han estat sancionades, que hagin aplicat les mesures correctores previstes i abonat les quantitats requerides per aquest concepte.

g) Complir les obligacions i no incórrer en els supòsits de prohibició que estableixen els articles 90 bis i 92 bis del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (DOGC núm. 3791A, de 31.12.2002).

h) Disposar d'un sistema d'organització i de gestió de la prevenció, d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals; amb el Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció; així com d'acord amb les modificacions posteriors introduïdes per la Llei 54/2003, de 12 de desembre, de reforma del marc normatiu de la prevenció de riscos laborals.

i) Complir l'obligació de respectar la igualtat de tracte i d'oportunitats a l'àmbit laboral i, amb aquesta finalitat, adoptar mesures adreçades a evitar qualsevol classe de discriminació laboral entre homes i dones. En el cas de les empreses de més de 50 treballadors/ores, s'haurà d'elaborar i aplicar amb caràcter obligatori un pla d'igualtat, d'acord amb el que estableix l'article 45 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes (BOE núm. 71, de 23.3.2007).

j) En el cas de fundacions, haver adaptat els estatuts segons la disposició transitòria primera de la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques (DOGC núm. 5123, de 2.5.2008), i la Llei 5/2011, del 19 de juliol, de modificació de l'anterior (DOGC núm. 5925, de 21.7.2011).

k) En el cas de fundacions, haver complert el deure de presentar els comptes anuals davant del protectorat, d'acord amb l'article 336-3 del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, aprovat per la Llei 4/2008, de 24 d'abril, abans esmentada.

l) En el cas d'associacions, haver adaptat els estatuts segons la disposició transitòria primera de la mateixa Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, i la Llei 5/2011, de 19 de juliol, de modificació de l'anterior.

m) No estar subjecta a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat un ajut percebut il·legal i incompatible amb el mercat interior (a excepció dels ajuts destinats a reparar els perjudicis causats per determinats desastres naturals).

n) No trobar-se en situació de crisi d'acord amb la definició que a aquests efectes es fa en el Reglament UE 651/2014 de la Comissió, de 4 d'agost de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

o) En el cas de persones físiques que desenvolupin una activitat econòmica, estar donades d'alta en el Cens de l'impost sobre activitats econòmiques en aquells supòsits en què sigui obligatori.

p) En el cas d'entitats sense ànim de lucre, estar inscrites en el registre corresponent.

q) En el cas de tractar-se d'una entitat pertanyent al sector públic, s'haurà de presentar una declaració responsable sobre la seva adscripció, especificant si es refereix a l'Administració general de l'Estat, a l'Administració autonòmica o a una entitat local.

r) No haver estat condemnades en sentència ferma, ni la persona jurídica sol·licitant ni les persones físiques adscrites a l'execució de l'activitat subvencionada, per algun delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual, així com per tràfic d'éssers humans amb finalitat d'explotació sexual, incloent-hi la pornografia, de conformitat amb la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor (BOE núm. 15, de 17.1.1996) en la redacció donada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència (BOE núm. 180, de 29.7.2015).

s) Tots els beneficiaris/àries s'hauran de sotmetre a les actuacions de comprovació que corresponguin a l'ICAEN o al Departament d'Empresa i Coneixement, i a les de control de l'activitat econòmica i financera que corresponguin a la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya, a la Sindicatura de Comptes o a altres òrgans competents, tant estatals com comunitaris, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici de les seves actuacions.

t) En el cas de qualsevol projecte de rehabilitació, sigui de l'opció A o de l'opció B, amb un import d'ajut atorgat superior a 10.000,00 euros haurà de donar d'alta el detall del projecte al cercador energètic de projectes i recursos educatius de l'Institut Català d'Energia (http://cercador.icaen.gencat.cat/#/cercador).

u) En cas d'edificis d'habitatges que tinguin més de 45 anys o construïts abans del 1975, caldrà justificar mitjançant una declaració responsable en realitzar la sol·licitud d'ajut, el número d'expedient del certificat d'aptitud de l'edifici o a la finalització de les actuacions realitzades, la sol·licitud del certificat d'aptitud de l'edifici o el número de l'expedient del certificat d'aptitud si s'ha obtingut, indicant que s'ha presentat l'informe de la inspecció tècnica de l'edifici (IITE) davant de l'Agència d'Habitatge de Catalunya (AHC), en un termini màxim de quatre mesos des de la seva emissió, donant compliment al Decret 67/2015.

v) En el cas dels projectes de la subtipologia 2.3 - Substitució d'energia convencional per biomassa en les instal·lacions tèrmiques, caldrà adjuntar una declaració responsable del tècnic competent de la instal·lació tèrmica assegurant que s'està donant compliment als possibles requeriments de qualitat de l'aire exigits per part de les administracions locals.

w) Complir qualsevol altra obligació legal o reglamentària que els pugui afectar.

6. Acreditar els requisits tècnics de les actuacions d'acord amb el que estableix l'article 7 d'aquesta Resolució i l'Annex IV del Reial Decret 737/2020.

7. El compliment d'aquests requisits s'acreditarà d'acord amb el que estableix el formulari de sol·licitud per a cada tipus de beneficiaris/àries.

El formulari de sol·licitud de l'ajut inclourà la declaració responsable relativa al compliment dels requisits esmentats per part de la persona sol·licitant. El fet de presentar aquesta declaració responsable faculta l'òrgan competent de l'Administració per fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per verificar la conformitat de les dades que s'han facilitat.


Per més informació clica aquí.