- L’Institut de Recerca en Energia de Catalunya i el centre tecnològic Eurecat s’alien per cobrir la recerca, la innovació i la circularitat de tota la cadena de valor de la pròxima generació de celꞏles i bateries elèctriques.
- Battech centrarà les seves activitats en els sectors de la mobilitat elèctrica, les energies renovables i els béns d’equip.
- La iniciativa generarà i transferirà coneixement a la indústria, per tal de potenciar la seva competitivitat en sectors que estan immersos en una profunda transformació.
- Es preveu que el desenvolupament de Battech en els pròxims anys signifiqui una inversió addicional de 5 milions d’euros en equipaments i la creació de 15 nous llocs de treball d’alta qualificació.
- Aquesta aliança entre dos agents claus de la recerca i la transferència de coneixement a Catalunya impulsarà el desenvolupament de la nova generació de celꞏles i bateries amb més alta densitat energètica, més eficients i sostenibles.
L’IREC, Institut de Recerca en Energia de Catalunya, i el centre tecnològic Eurecat han creat Battech, un centre de referència per cobrir tota l’R+D+i de l’ecosistema de bateries del sud d’Europa, que abasta la recerca, desenvolupament i innovació de tota la cadena de valor de la pròxima generació de celꞏles i bateries elèctriques per als mercats de la mobilitat elèctrica, les energies renovables i els béns d’equip.
Amb aquesta finalitat, Battech establirà una unitat conjunta de recerca, desenvolupament, assaig i innovació especialitzada en l'àmbit de les bateries, amb l'objectiu de millorar la transferència de coneixement a la indústria en aquest àmbit, des d’una perspectiva enfocada a l’economia circular i la sostenibilitat de les bateries del futur.
En aquesta línia, a més de les inversions ja realitzades pels dos integrants de la unitat conjunta, en l’àmbit de les bateries durant els darrers 10 anys, es preveu que el desenvolupament de Battech en els pròxims anys signifiqui una inversió addicional de 5milions d’euros en equipaments i la creació de 15 nous llocs de treball d’alta qualificació.
Battech no només s'orienta a les bateries de vehicle elèctric, sinó també a les de suport a la xarxa elèctrica, amb bateries de segona vida o amb bateries de nova generació, per compensar aquells pics de demanda que les energies renovables no pugui cobrir per falta de vent, sol o per un augment de demanda sobtat.
Cal tenir present que la transició energètica i la incorporació massiva de renovables a la xarxa provoca una variabilitat cada cop més gran en la generació i en la demanda, que fan imprescindible disposar de bateries estacionàries que garanteixin la flexibilitat i la fermesa del sistema elèctric, mitjançant la regulació de freqüència, control de tensió, reducció de puntes de consum, capacitat de recuperació del sistema en cas de parades o contingències, entre altres elements.
Battech centrarà les seves activitats en els projectes d’R+D+i i serveis tecnològics per a empreses i projectes competitius nacionals i internacionals, a fi de generar i transferir coneixement a la indústria de les bateries.
La iniciativa es dirigeix a empreses fabricants i consumidores de bateries elèctriques, empreses del sector automoció i de la mobilitat elèctrica en general, empreses del sector energètic i béns d’equips, organismes públics de l’àmbit a nivell regional, estatal i internacional, clústers, associacions i plataformes.
L’activitat de Battech s’enfocarà en accelerar la recerca i la innovació en celꞏles i bateries elèctriques i cobrirà l’R+D+i de tota la cadena de valor, englobant l’ecodisseny, nous materials, assaig i validació, ensamblatge, industrialització, segona vida i circularitat de la pròxima generació de celꞏles i bateries elèctriques.
En aquest sentit, Battech proporcionarà a la indústria competències complementàries dotant-la amb recursos humans, equips i materials en l'àmbit de la recerca i desenvolupament tecnològic en el camp de les bateries.
El Secretari d'Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya, Albert Castellanos, ha destacat que “pel Departament d'Empresa i Treball, el fet de poder acompanyar aquest projecte suposa una gran oportunitat per constatar, una vegada
més, l'excelꞏlència del nostre ecosistema de recerca i innovació, especialment en un àmbit fonamental per al futur de l'economia catalana com és el de l'automoció”.
Per la seva banda, el president d’Eurecat, Xavier Torra, ha posat de relleu que “la finalitat de Battech és avançar cap a una innovació amb impacte industrial, econòmic i social, en l’àmbit de les bateries i la mobilitat elèctrica, lleugera i ecològica”.
Segons el director de Battech i coordinador del projecte europeu Cobra, Jordi Jacas, “la Unitat Conjunta es presenta com el cor del battery hub per accelerar la recerca i la innovació en les bateries elèctriques de nova generació”. En aquest sentit, “la complementarietat de l’IREC i Eurecat i dels seus respectius grups de recerca i unitats tecnològiques enforteix la capacitat i les possibilitats científiques i tècniques de què disposen a nivell individual”.
IREC i Eurecat “sumem capacitats, expertesa i infraestructures amb Battech, a partir de les quals generarem i transferirem tecnologia pel desenvolupament de la bateria del futur, de més alta densitat energètica, eficient i sostenible”, ha subratllat el director Científic de Battech i director de l’IREC, Joan Ramon Morante.
El director general Corporatiu i d’Operacions d’Eurecat, Xavier López, ha remarcat que “es tracta d’una iniciativa que generarà i transferirà coneixement a la indústria, per tal de potenciar la seva competitivitat en sectors que estan immersos en una profunda transformació”.
D’acord amb el director tecnològic de Battech i director de la Unitat de Projectes Singulars i Laboratoris Transversals d’Eurecat, Agustí Chico, l’objectiu de Battech “és avançar cap a una innovació amb impacte industrial, econòmic i social, que contribueixi a posicionar Catalunya, Espanya i Europa en l’àmbit de les bateries, la mobilitat elèctrica i la transició energètica”.
En paraules de la directora de Tecnologia i Transferència d'Eurecat, Myriam García- Berro, “la nova mobilitat serà elèctrica, connectada, compartida i autònoma i la bateria és el centre d’aquest canvi de paradigma cap a l’electrificació”.
Mobilitat sostenible
Battech s’emmarca en el concepte de mobilitat sostenible, amb especial atenció en l’estudi de noves fórmules d’emmagatzematge d’energia per aplanar el camí de la
introducció del vehicle elèctric, tant del sector de l’automoció com de fabricants de punts de recàrrega, entre d’altres.
La iniciativa, a més, està alineada amb l’Acord de París, el qual estableix una reducció de les emissions del 40 per cent per al 2030 a través del desenvolupament de bateries de més alta densitat energètica, eficients i sostenibles per als vehicles elèctrics. La iniciativa contribueix, també, a la New Industrial Strategy for Europe, el Circular Economy Action Plan i el Regulatory Framework for Sustainable Batteries, que forma part de les accions clau de l’European Green Deal.
Suma de capacitats de l’IREC i Eurecat per accelerar l’adopció del mercat massiu de vehicles elèctrics
Els projectes europeus Cobra i Marbel que lideren l’IREC i Eurecat són exemples de la seva suma de capacitats per fer créixer l’ecosistema de l’electromobilitat amb pas ferm.
En concret, el projecte Marbel desenvolupa un nou concepte de bateria més lleugera i sostenible, amb major densitat d’energia i temps de recàrrega més curts amb l’objectiu d’accelerar l’adopció del mercat massiu de vehicles elèctrics. Per aconseguir-ho, dissenyarà, desenvoluparà i fabricarà un nou paquet de bateries compacte, modular, pensat des del seu inici pel seu segon ús i la seva reciclabilitat, de pes optimitzat i d’alt rendiment, amb major vida útil, major eficiència energètica en la càrrega i l’ús de l’energia, incorporant un sistema robust i flexible de gestió de la bateria (Battery Management System), així com de la seva càrrega ultra ràpida.
Per la seva banda, Cobra desenvolupa un nou sistema de bateria únic, lliure de cobalt, que combina diverses característiques, com una densitat d’energia superior, un baix cost, l’augment de cicles i la reducció de materials crítics, amb l’objectiu de donar resposta a les deficiències que presenten actualment les bateries de vehicles elèctrics. La innovació impulsada en el marc del projecte presenta una fàcil adaptació a les línies de producció i una major adopció al mercat, a la vegada que ajuda a enfortir la posició d’Europa en aquest camp.