El Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya (CEEC) i l’Asociación de Empresas de Eficiencia Energética (A3E) amb la col·laboració de la Comisión Nacional de Mercados y la Competencia (CNMC) han organitzat una sessió per a donar resposta als dubtes sorgits arran del canvi en la tarifa elèctrica.
Els ponents experts convidats van ser Miguel Ángel Bravo Prada, cap de l'Àrea de la Unitat de Preus Regulats de la Direcció d'Energia de la CNMC, Oriol Xalabarder, director d'Electra Caldense i president de ASEME, José Luis Navia, soci Director de TENTIA i David Pon, director d'Inergy.
La jornada que va comptar amb més de 280 inscrits es va dividir en quatre blocs: el primer, ‘nou sistema tarifari. Canvis més rellevants i implementació’; el segon, ‘Reptes de la implementació del nou sistema tarifari’; el tercer, ‘Impacte de les noves tarifes i claus per a adaptar-se’ i l’últim, ‘digitalització per a l’adaptació a les noves tarifes i l’optimització de la factura elèctrica’.
Durant el webinar, Bravo va aclarir els paràmetres que es modifiquen en la nova estructura de peatges: el compliment de la normativa europea el Real Decreto-ley 1/2019 que introdueix la diferenciació de la tarifa d’accés entre peatges i càrregues, i va detallar que “els peatges són preus regulats destinats a recuperar els costos de les xarxes de transport i distribució i són determinants per la CNMC”. Pel que fa les càrregues, les va definir com “preus regulats destinats a cobrir la resta de costos regulats, tals com el finançament de les renovables, el sobrecost de producció d’energia en els territoris no peninsulars o les anualitats del dèficit” i aquests són determinants pel Ministeri per la Transició Ecològica i Repte Demogràfic.
El representant de la CNMC va afegir que els canvis consisteixen en “introduir uns peatges i càrregues (els quals representen, aproximadament, el 40% de la factura final per una PIME i entre el 35% i el 15% per una indústria)” i que això es fa perquè “es pretén introduir comportaments eficients dels consumidors de l’electricitat, incentivant-los a traslladar el seu consum elèctric des de les hores de màxima demanda elèctrica (hores puntes) a altres de menor us (hores valle) el reduirà la necessitat de portar a terme noves Inversions en xarxes.
Per part de Jose Luis Navia va posar l’accent en l’anàlisi de l’impacte econòmic segons tarifes i sectors empresarials, concretament en retail, bars i restaurants, oficines i PIMES industrials. I va afegir que l’estratègia clau per minimitzar l’impacte del canvi és mesurar el consum fent monitoritzacions, auditories i millorant la gestió energètica i d’autoconsum.
David Pon va exposar la importància de la digitalització de l’energia perquè implica la millora de l’eficiència energètica a través de l’anàlisi de dades de consum. El managing director d’Inergy va ressaltar la necessitat de calcular l’impacte de les noves tarifes, supervisar la correcta translació de preus, validar les factures i optimitzar la potència.
Finalment, Xalabarder, va puntualitzar que el canvi tarifari no implica un increment de la factura de la llum, sinó que això és una conseqüència de l’increment del preu de CO2. A més, el director d’Electra, va explicar que “aquest canvi ve des de Brussel·les per donar més transparència al mercat elèctric”.